افزایش شکاف درآمدی بین مدیران و کارگران در آمریکا

افزایش شکاف درآمدی بین مدیران و کارگران در آمریکا
طبق تحقیقات، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ آمریکایی به طور متوسط ۲۰۰ برابر بیشتر از کارمندان خود در سال گذشته درآمد داشته‌اند.
کد خبر : ۱۶۳۹۲۰

به گزارش خبرنگار بیین‌الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، بر اساس گزارش آسوشیتدپرس (AP) و با استناد به تحلیل داده‌های یک مطالعه مشترک با شرکت اطلاعات تجاری Equilar، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ آمریکایی در سال گذشته شاهد افزایش درآمد به میزان بسیار بیشتری نسبت به کارمندان خود بوده‌اند. این در حالی است که نظرسنجی‌های متعددی نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها با افزایش هزینه اجاره بها و مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق این مطالعه، متوسط کل بسته جبران خسارت مدیران عامل شرکت‌های موجود در S&P ۵۰۰ در سال ۲۰۲۳ با جهشی ۱۲.۶ درصدی به ۱۶.۳ میلیون دلار رسیده است. درآمد متوسط کارکنان S&P ۵۰۰ نیز از سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵.۲ درصدی به کمی کمتر از ۸۱،۵۰۰ دلار رسیده است. این جبران خسارت شامل حقوق، پاداش، سهام و سایر اشکال پاداش‌هایی است که مدیران ارشد دریافت می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، پردرآمدترین مدیرعامل، هاک ئی. تان، مدیرعامل Broadcom، شرکت توسعه‌دهنده و سازنده نیمه‌رسانا‌ها است که در سال ۲۰۲۳ درآمدی معادل ۱۶۱.۸ میلیون دلار داشته است. پس از او ویلیام جی. لنسینگ از Fair Isaac Corporation، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده که روی خدمات امتیازدهی اعتباری تمرکز دارد، با دریافت کل جبران خسارت ۶۶،۳۴۹،۹۶۲ دلاری قرار دارد. تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز با درآمد ۶۳،۲۹۰،۸۴۵ دلار در رتبه سوم قرار گرفت.

افزایش مداوم حقوق مدیران عامل با عملکرد خوب و با فشار هیئت‌مدیره‌ها، به منظور حفظ آن‌ها در شرکت نسبت داده شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۳، مدیران ارشد تقریباً ۲۰۰ برابر بیشتر از کارکنان خود درآمد کسب کرده‌اند، اما این شکاف همیشه به این اندازه نبوده است. به گفته این خبرگزاری، تا دهه ۱۹۸۰، مدیران عامل حدود ۴۰ تا ۵۰ برابر حقوق یک کارگر معمولی درآمد داشتند.

براندون ریس، مدیر شرکتی که وب‌سایت ردیابی حقوق مدیرعامل (Executive Paywatch) را اداره می‌کند، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: نسبت حقوق فعلی نشان‌دهنده نوعی فرهنگ «برنده همه چیز را می‌برد» است، و شرکت‌ها با مدیران عامل خود مانند سوپراستار‌ها رفتار می‌کنند تا بازیکنان تیمی.

افزایش بسته‌های جبران خسارت مدیران ارشد در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایالات متحده همچنان درگیر تورم سرسخت است. شاخص قیمت مصرف‌کننده از بالاترین رقم ۴۰ ساله ۷.۱ درصد که در سال ۲۰۲۲ پس از همه‌گیری کرونا و بحران انرژی ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه به آن رسیده بود، کاهش یافته است. با این حال، رقم فعلی ۳.۴ درصد همچنان بالاتر از هدف ۲ درصدی تعیین‌شده توسط فدرال رزرو است.

به گفته سارا اندرسون از مؤسسه مطالعات سیاسی، شکاف درآمدی بین مدیران ارشد و کارگران در ایالات متحده، به نارضایتی کلی آمریکایی‌ها از اقتصاد دامن می‌زند.

او به آسوشیتدپرس گفت: تمرکز اصلی در اینجا روی تورم است که مردم واقعاً آن را احساس می‌کنند، اما آن‌ها درد تورم را بیشتر احساس می‌کنند، چون شاهد افزایش کافی دستمزد خود نیستند.

نظرسنجی که اوایل امسال در آمریکا انجام شد، نشان داد که ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها شرایط اقتصادی کشور را ضعیف توصیف کرده‌اند.

تحقیقات دیگری نیز حاکی از آن است که نابرابری فزاینده، افزایش قیمت‌ها و کمبود گسترده مسکن مقرون به صرفه، به احساس ناامیدی در میان مردم آمریکا دامن زده است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر