‌تل‌آویو معیشت فلسطینیان کرانه باختری را هدف گرفته است

‌تل‌آویو معیشت فلسطینیان کرانه باختری را هدف گرفته است
رژیم صهیونیستی در مقطع اخیر با فرو رفتن بیشتر در باتلاق جنگ غزه، اقتصاد و معیشت فلسطینیان آنجا را نشانه گرفته است.
کد خبر : ۱۶۴۲۵۸

به گزارش ایبنا، به موازات تشدید اعتراضات و ناآرامی‌های مردمی در کرانه باختری علیه جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، تشکیلات خودگردان از یک بحران مالی ناشی از مواجهه با محدودیت‌های اقتصادی شدیدتر اشغالگران رنج می‌برد.

از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر کرانه باختری با وخامت مستمر اوضاع مالی مواجه است و تل‌آویو از پرداخت درآمد‌های مالیاتی فلسطینیان به تشکیلات خودگردان فلسطین خودداری و به نفع خود مصادره کرده است.

تجار فلسطینی از کاهش قابل توجه درآمد‌های خود از زمان آغاز جنگ در غزه شکایت دارند. عماد رباح، صاحب یک کارخانه پلاستیک در کرانه باختری در گفتگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که سود خالص او در یک سال به نصف کاهش یافته است.

بر اساس توافق ننگین اسلو، رژیم صهیونیستی مسئول جمع‌آوری درآمد‌های مالیاتی تشکیلات خودگردان است؛ اما از زمان جنگ غزه این وجوه را به تشکیلات خودگردان پس نداده و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به تازگی گفته است که این مبالغ به نفع خانواده‌های صهیونیستی مصادره می‌شود که اعضایی از آن‌ها در حملات فلسطینیان کشته شدند.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان به این وجوه برای پرداخت حقوق کارمندان و تامین هزینه‌های خود نیازمند است.

در همین حال وزیر دارایی راستگرای رژیم صهیونیستی در ماه مه گذشته تهدید کرد که در واکنش به اقدام سه کشور ارو پایی در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، کانال بانکی حیاتی بین اسرائیل و کرانه باختری را قطع خواهد کرد.

اسموتریچ به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اطلاع داده که قصد ندارد ضمانت‌های اعطا شده به بانک‌های اسرائیلی را که با بانک‌های فلسطینی معامله می‌کنند، تمدید کند ضمانتی که به آن‌ها درباره هرگونه شکایتی که ممکن است در ارتباط با اتهام تامین مالی تروریسم مواجه شوند، مصونیت می‌دهد.

این حمایت سالانه را که کابینه رژیم صهیونیستی به بانک‌هایش می‌دهد و در ۳۰ ژوئن منقضی می‌شود، ضروری است تا به بانک‌های اسرائیلی هاپوعلیم و دیسکونت (Hapoalim و Discount Bank) اجازه دهد به نقش کانال ارتباطی بین بانک‌های فلسطینی و همتایان آن‌ها در اسرائیل و سایر کشور‌ها ادامه دهند.

این اقدامات رژیم صهیونیستی صدای واشنگتن را هم درآورده است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت، قطع ارتباط بانک‌های فلسطینی با بانک‌های اسرائیلی یک بحران انسانی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد که این کانال‌های بانکی برای انجام نقل و انتقالاتی ضروری هستند که اجازه می‌دهد حدود ۸ میلیارد دلار واردات از اسرائیل شامل برق، آب، سوخت و مواد غذایی وارد سرزمین‌های فلسطینی شود و حدود ۲ میلیارد دلار صادرات فلسطین را در سال تسهیل می‌کند که فلسطینیان برای تامین معیشت خود به آن تکیه دارند.

فراس ملحم، رئیس بانک مرکزی دولت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به نوبه خود توضیح داد: «قطع کانال‌های بانکی «تأثیر بزرگی بر ما خواهد داشت، زیرا اقتصاد ما به اقتصاد اسرائیل وابسته است و اسرائیل مرز‌ها را کنترل می‌کند».

ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود بیش از ۱۴۰ هزار کارگر فلسطینی کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی برای کار از زمان جنگ غزه و همچنین افول شدید گردشگری در کرانه باختری نیز به اقتصاد فلسطین آسیب زده است.

رژیم صهیونیستی که در برابر گسترش عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری طی دو سه سال اخیر و به تبع آن تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه عاجز مانده درصدد است از طریق اعمال محدودیت‌های شدید اقتصادی بر فلسطینیان کرانه باختری از آن‌ها انتقام بگیرد نظامیان و باند‌های شهرک‌نشینان صهیونیست از زمان جنگ غزه بیش از ۵۴۶ فلسطینی را در کرانه باختری به شهادت رساندند.

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر