به گزارش ایبنا، در هفتههای اخیر حجم کالاهای منتقلشده از چین به آمریکا بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
این کاهش نشاندهنده اثرات مستقیم جنگ تجاری است که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، علیه پکن به راه انداخته است.
بر اساس گزارشی از روزنامه فایننشال تایمز انگلیس، شرکتهای خدمات لجستیکی اعلام کردهاند که از زمان اعمال تعرفههای گمرکی ۱۴۵ درصدی بر واردات از چین به آمریکا، رزرو کانتینرهای حملونقل به مقصد آمریکا بهشدت افت کرده است.
بندر لسآنجلس، که یکی از مسیرهای اصلی انتقال کالا از چین بهشمار میرود، پیشبینی کرده است که در هفتهای که از چهارم مه (۱۴ اردیبهشت) آغاز میشود، برنامههای ورود کانتینرها یکسوم کمتر از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود.
اپراتورهای حملونقل هوایی نیز از کاهش شدید در رزروها خبر دادهاند.
طبق جدیدترین دادههای سرویس ردیابی کانتینر «ویژن»، تا اواسط آوریل، رزرو کانتینرهای استاندارد ۲۰ فوت از چین به آمریکا ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
جان دنتون، دبیرکل اتاق بازرگانی بینالمللی اعلام کرده است که این اختلالات ناشی از بهتعویقانداختن تصمیمات تجاری از سوی بازرگانان است، چرا که در انتظار روشنشدن نتیجه مذاکرات میان واشنگتن و پکن برای کاهش تعرفهها هستند.
بر اساس نظرسنجی انجامشده از اعضای اتاق بازرگانی بینالمللی در بیش از ۶۰ کشور پس از اعلام تعرفههای جدید در «روز آزادی» (دوم آوریل)، پیشبینی شده است که تجارت بدون توجه به نتیجه مذاکرات آتی، بهطور مستمر تحت تأثیر قرار گیرد.
دنتون افزود که هزینه دسترسی به بازار آمریکا اکنون بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۳۰ را تجربه میکند.
به گفته وی، یک اجماع تقریباً کامل وجود دارد که حداقل تعرفه ورود به بازار آمریکا ۱۰ درصد خواهد بود، بدون توجه به سایر عدم قطعیتها.
اگرچه دو طرف نشانههایی از کاهش فشار نشان دادهاند و برخی معافیتهای گمرکی را برای کالاهای مهم اقتصادی اعلام کردهاند، اما چین در روز جمعه اعلام کرد که مذاکراتی با آمریکا در حال انجام نیست
در حالی که اولین محمولههایی که مشمول تعرفههای جدید خواهند شد، هفته آینده به آمریکا میرسند، اپراتورهای حملونقل از تغییرات در زنجیره تأمین خبر میدهند.
نیتن استرَنگ، مدیر بخش حملونقل دریایی در شرکت لجستیکی فلیکسبورت آمریکا، گفته است شرکتها برای جلوگیری از مواجهه با تعرفههای سنگین، ارسال کالاهای خود را به تعویق انداختهاند.
مدیران لجستیکی آمریکایی نیز اظهار کردهاند که واردکنندگان در حال استفاده از موجودی انبارهای خود هستند و پیش از واردات جدید از چین، این موجودیها را مصرف میکنندهمچنین کالاها را در انبارهای گمرکی میکنند، جایی که بدون پرداخت تعرفه میتوانند نگهداری شوند و تنها هنگام برداشت، مالیات آن پرداخت میشود. برخی نیز کالاها را به کشورهای همسایه مانند کانادا منتقل میکنند.
شرکت هاپاگ لوید، یکی از بزرگترین شرکتهای حملونقل کانتینری جهان، اعلام کرده است که مشتریان چینی حدود ۳۰ درصد از رزروهای خود را لغو کردهاند. شرکت تایوانی تیاس لاینز نیز یکی از خدمات خود از آسیا به ساحل غربی آمریکا را در هفتههای اخیر به حالت تعلیق درآورده است.
یکی از اعضای این شرکت گفته است: «تقاضا بسیار ضعیف است.» طبق تحلیل شرکت دادهپردازی حملونقل «سی اینتلیجنس»، کاهش تقاضا باعث افزایش قابلتوجه در «سفرهای خالی» کشتیها شده است؛ سفرهایی که در آن کشتیها بدون بار از چین بازمیگردند.
در بازه زمانی چهار هفتهای از ۵ مه، تعداد کانتینرهای رزروشده از آسیا به آمریکای شمالی حدود ۴۰۰ هزار عدد کمتر از برنامهریزی اولیه بوده و این رقم معادل ۲۵ درصد کاهش نسبت به برنامه زمانبندیشده قبل از اعمال تعرفهها در ماه مارس است.
بندر لسآنجلس بهتنهایی در ماه مه شاهد ۲۰ سفر خالی خواهد بود که معادل بیش از ۲۵۰ هزار کانتینر است؛ این در حالی است که در ماه آوریل فقط ۶ سفر خالی ثبت شده بود.
در هفتههای اخیر، تعداد کشتیهای ورودی به لسآنجلس ۵۶ درصد افزایش یافته که نشاندهنده اقدام واردکنندگان برای ارسال پیشدستانه کالا از مراکز تولیدی جایگزین در جنوب شرق آسیا مانند کامبوج و ویتنام است.
این کشورها از معافیت ۹۰ روزه در تعرفهها بهرهمند هستند. بر اساس دادههای مرکز لجستیکی فریتوس، قیمت کانتینرها نیز تغییر زنجیره تأمین را بازتاب داده است: قیمت کانتینر ۴۰ فوتی از ویتنام ۱۵ درصد افزایش یافته، در حالی که قیمتها در مسیرهای اصلی چین–آمریکا ۲۷ درصد کاهش یافتهاند.
گودا لوین، رئیس بخش تحقیقات فریتوس، گفته است که ممکن است قیمت حملونقل از کشورهای آسیایی دیگر به آمریکا تا پیش از ضربالاجل تعرفهها در ژوئیه همچنان افزایش یابد.
طبق اعلام اتحادیه نمایندگان حملونقل هوایی آمریکا، حجم حملونقل هوایی نیز کاهش چشمگیری داشته و رزروها از چین حدود ۳۰ درصد افت کردهاند.
براندون فرید، مدیر اجرایی این اتحادیه گفته است: «بسیاری از اعضای ما دریافت سفارش از چین را متوقف کردهاند.»
این موضوع تأثیرات متغیری بر قیمتها و نرخ رزرو داشته، زیرا بازرگانان نسبت به هر خبری از کاخ سفید واکنش نشان میدهند.
پیشبینی میشود که با پایان یافتن برنامه «حداقل واردات» آمریکا، صنعت حملونقل هوایی آسیب بیشتری ببیند. این برنامه امکان واردات کالاهای زیر ۸۰۰ دلار بدون پرداخت تعرفه گمرکی را فراهم میکرد و نقش مهمی در فعالیت شرکتهای تجارت الکترونیکی مانند شین و تیمو داشت. این معافیتها قرار است از دوم مه لغو شوند.
لاوینیا لاو، مدیر تجاری شرکت کاثی پاسیفیک در هنگکنگ – شرکتی که یکچهارم درآمد خود را از حملونقل هوایی کسب میکند – گفته است که انتظار کاهش در تقاضا میان چین و آمریکا را به دلیل تعرفهها و تغییر قوانین «حداقل واردات» دارد.
شرکت حملونقل هوایی «ایزی وی ایر فرایت» هنگکنگ نیز اعلام کرده که پس از افزایش تعرفهها، تجارت از چین به آمریکا حدود ۵۰ درصد افت کرده است.
منبع: فارس