به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از سیانبیسی، آلمان در حال حاضر با بحرانهای عمیق زیرساختی روبهرو است که ناشی از سالها کمسرمایهگذاری و محدودیتهای مرتبط با قوانین مالی کشور است. این مشکلات شامل پلهای فرسوده، خطوط قطار شکسته و کمبود دیجیتالیسازی میشود که به شدت بر کیفیت زندگی و کارایی اقتصادی کشور تأثیر گذاشتهاند.
دولت جدید آلمان، با هدف نجات زیرساختهای در حال افول، به دنبال جلب سرمایهگذاریهای خصوصی است. در همین راستا «کاترینا رایش» وزیر اقتصاد خواستار تزریق نقدینگی و همکاری بخش خصوصی شده و گفتهاست که از تمام سرمایهگذاریهایی که انجام خواهند شد، تنها ۱۰ درصد آنها میتواند با پول عمومی تأمین شود و ۹۰ درصد باقیمانده باید از طریق سرمایهگذاریهای خصوصی تأمین گردد.
یکی از نمونههای بارز مشکلات زیرساختی، پل کارولا در درسدن است که بخشی از آن در سپتامبر ۲۰۲۴ فرو ریخت. این حادثه نشاندهنده وضعیت بحرانی زیرسازهها در آلمان است. بر اساس گزارشها، هزاران پل در سراسر کشور نیاز به تعمیر دارند و برای این کار به حدود ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری نیاز است.
علاوه بر این، شرکت راهآهن آلمان اعلام کرده است که برای نوسازی و گسترش شبکه خود و همچنین افزایش دیجیتالیسازی، به حدود ۱۵۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۴ نیاز دارد. گزارش مؤسسه تحقیقات اقتصادی کلن نیز پیشبینی کرده است که برای پیشرفت کشور در زمینه زیرساخت، به ۶۰۰ میلیارد یورو طی ۱۰ سال نیاز است.
با وجود این چالشها، دولت آلمان تحت فشار است تا سریعاً اقداماتی را برای جلب سرمایهگذاریهای لازم انجام دهد. اما سوالات زیادی درباره زمانبندی و ظرفیت اجرای این پروژهها وجود دارد. «ینس تیله» رئیس مالی پروژهها در بانک تجاری هامبورگ، به نگرانیها درباره طولانی بودن فرآیندهای تأیید و توانایی توسعه این پروژهها در زمان فشرده اشاره کرده است.
از این رو دولت آلمان باید هر چه سریعتر با چالشهای جدی روبهرو شود و اصلاحات اساسی را برای بهبود وضعیت زیرساختها و جلب اعتماد سرمایهگذاران انجام دهد.