به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، به گزارش اویل پرایس، یک نظرسنجی جدید انجام شده توسط انجمن اتومبیل آمریکا (AAA) نشان میدهد که درصد آمریکاییهایی که به طور جدی خرید خودروی برقی را به عنوان انتخاب بعدی خود در نظر میگیرند، به ۱۶ درصد کاهش یافته است که پایینترین درصد از زمان شروع این نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ است.
نگرانیهای مداوم و کاهش اعتماد
بر اساس نتایج نظرسنجی که اوایل این ماه منتشر شد، علیرغم پیشرفت قابل توجه در تنوع مدلهای موجود و افزایش تعداد تولیدکنندگان، نگرانیها در مورد هزینههای بالای نگهداری باتری (۶۲ درصد) و قیمت بالای خرید (۵۹ درصد) همچنان دو مانع بزرگ برای پذیرش خودروهای برقی هستند.
بیش از نیمی از پاسخدهندگان همچنین در مورد مناسب بودن این خودروها برای سفرهای طولانی (۵۷ درصد)، دشواری دسترسی به ایستگاههای شارژ عمومی (۵۶ درصد) و ترس از تمام شدن باتری هنگام رانندگی (۵۵ درصد) ابراز نگرانی کردند.
گرگ برانون؛ مدیر مهندسی انجمن در این باره اظهار کرد: با وجود تعهد بلندمدت صنعت خودرو به برقیسازی و ارائه مدلهای متنوع، تردید مصرفکنندگان آمریکایی همچنان مشهود است.
دلایل جدید، کاهش را تشدید میکنند
این گزارش نشان میدهد که قیمت پایین سوخت، همراه با عدم قطعیت سیاسی در مورد مشوقهای دولتی مانند اعتبارات مالیاتی و کمکهای مالی، نقش دیگری در این کاهش ایفا کردهاند. در سال ۲۰۲۲، قیمت بالای بنزین انگیزه قوی برای ۲۵ درصد از آمریکاییها برای خرید خودروی برقی بود و امسال این درصد به ۱۶ درصد کاهش یافته است.
در مقابل، درصد کسانی که گفتند «احتمالاً» یا «بسیار بعید» است که خودروی برقی بخرند، به ۶۳ درصد افزایش یافت، در حالی که این رقم در سال گذشته فقط ۵۱ درصد بود.
کاهش مشوقها و افزایش تردیدها
یکی دیگر از تغییرات قابل توجه، علاقه به مشوقهای مالیاتی بود. درصد کسانی که گفته بودند برای بهرهمندی از مشوقها به خرید خودروی برقی فکر میکنند، از ۶۰ درصد در سال گذشته به ۳۹ درصد در امسال کاهش یافته است.
همچنین کاهشی در باور آمریکاییها مبنی بر اینکه خودروهای برقی در دهه آینده به امری عادی تبدیل خواهند شد، مشاهده شده که از ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد در امسال کاهش یافته است، که نشان دهنده افزایش تردید در مورد آینده خودروهای برقی در کشور است.