به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا و به نقل از CNBC، ترکیبی از چالشهای صنعتی و اقتصادی، فشار سنگینی بر بخش خودروسازی آلمان وارد کرده و باعث حذف دهها هزار شغل در یک سال منتهی به پایان ژوئن شده است.
در این مدت، صنعت خودروی آلمان – یکی از بزرگترین صنایع این کشور – حدود ۷ درصد از نیروی کار خود، معادل ۵۱،۵۰۰ شغل را از دست داده است. این آمار براساس تحلیل جدید مؤسسه EY و دادههای اداره آمار آلمان (Destatis) ارائه شده است.
به طور کلی، در کل صنعت آلمان حدود ۱۱۴،۰۰۰ شغل طی ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ ژوئن از بین رفته است؛ آماری که نشان میدهد تقریباً نیمی از این کاهشها مربوط به بخش خودروسازی بوده است.
این گزارش تأکید میکند که هیچ بخش صنعتی دیگری چنین کاهش شدیدی در اشتغال ثبت نکرده است. همچنین یادآور میشود که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ (پیش از همهگیری کرونا)، بخش خودروسازی آلمان ۱۱۲،۰۰۰ شغل کمتر دارد.
یان برورهیلکر، مدیر بخش حسابرسی EY در آلمان، در بیانیهای مطبوعاتی گفت: افت شدید سودآوری، ظرفیتهای مازاد و بازارهای خارجی بیمار، کاهش گسترده مشاغل را اجتنابناپذیر کرده است.
طبق این گزارش، درآمدهای این بخش در سهماهه دوم ۲۰۲۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش یافت. غول خودروسازی آلمان، فولکسواگن، نیز در این دوره کاهش چشمگیری در سود سهماهه دوم خود گزارش داد و پیشبینی سالانهاش را پایین آورد. با این حال، افت درآمد صنعت خودرو کمتر از کل صنعت آلمان بود که در همین بازه زمانی با کاهش ۲.۱ درصدی روبهرو شد.
چالشهای فزاینده
صنعت خودروی آلمان مدتهاست با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکند: از جمله رقابت شدید چین در زمینه هزینهها و نوآوری، و همچنین عقبماندن در رقابت خودروهای برقی؛ مسائلی که برخی خودروسازان و تحلیلگران آن را ناشی از بوروکراسی و مقررات دولتی میدانند.
سیاستهای تجاری رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، نیز نگرانیها را بیشتر کرده است. آلمان – و بهویژه بخش خودرو – به شدت به صادرات وابسته است و ایالات متحده یکی از بزرگترین بازارهای آن محسوب میشود؛ بازاری که «ساخت آلمان» سالها نشانه کیفیت بوده است.
دادههای اخیر Destatis نشان میدهد صادرات خودرو و قطعات خودرو به آمریکا در نیمه نخست ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۶ درصد کاهش یافته است. خودروسازان بارها درباره پیامدهای تعرفهها و ابهامات پیرامون آن هشدار دادهاند.
با این حال، پس از اعلام جزئیات توافق تجاری جدید آمریکا و اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری، ممکن است اندکی آرامش حاصل شود. براساس این توافق، خودروها مشمول تعرفه ۱۵ درصدی خواهند شد، اما تنها پس از آنکه اتحادیه اروپا تغییراتی در قوانین خود برای کاهش عوارض صنعتی ایجاد کند.
ضعف کلی اقتصاد آلمان نیز بر بخش خودرو فشار آورده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش یافت و سال جاری نیز شروع کندی داشته است: پس از رشد ۰.۳ درصدی در سهماهه نخست، آمار جدید نشاندهنده افت ۰.۳ درصدی در سهماهه دوم است.