به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از رویترز، در حالی که تعرفه ۱۵ درصدی آمریکا بر واردات از اتحادیه اروپا به تصویب رسیده و مقامهای اروپایی از این سطح تعرفه نسبت به رقبا ابراز رضایت میکنند، نگرانیهای جدی در مورد عواقب منفی این توافق همچنان وجود دارد.
در پاسخ به نگرانیهای موجود، «سابین وِیند» مدیرکل بخش تجارت کمیسیون اروپا، در جلسهای در پارلمان اروپا اعلام کرد که این تعرفه هنوز به تجارت اجازه ادامه میدهد و مدعی شد آنچه مهم است، سطح تعرفه در مقایسه با سایر کشورهاست.
وی گفت: «ما در نقطهای نیستیم که تعرفهای غیرقابل تحمل وجود داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که این توافق بدون چالش است.» وِیند اعتراف کرد که این تعرفهها میتوانند به تدریج فشارهای بیشتری بر تولیدکنندگان اروپایی وارد کنند و رقابتپذیری آنها در بازار جهانی را تحت تأثیر قرار دهند.
دادههای سهماهه دوم نشان میدهد که تجارت دوسوی اقیانوس اطلس پایدار مانده و در مواردی افزایش یافته است، اما خودروها همچنان با تعرفه ۲۷.۵ درصدی مواجه هستند که به گفته وِیند، میتواند به ضرر صنعت خودروسازی اروپا تمام شود.
او تاکید کرد: «آمریکا نمیتواند تمام این محصولاتی را که حالا واردات آنها گرانتر شده است، تولید کند و این وضعیت میتواند به نفع رقبای دیگر ما باشد.»
تا اول آگوست واردات آمریکا از اتحادیه اروپا مشمول تعرفه ۱۰ درصدی به علاوه تعرفههای موجود از نوع «ملت دوست» بهطور میانگین ۴.۸ درصد بود. اکنون، اتحادیه اروپا تنها شریک تجاری است که تعرفهای ثابت - در این مورد ۱۵ درصد - بر کالاهای خود بدون افزودن نرخهای «ملت مورد علاقه» دارد.
وِیند به قانونگذاران توصیه کرد که به طرحهای اتحادیه اروپا برای حذف تعرفهها بر محصولات صنعتی آمریکا رأی مثبت دهند، اما در عین حال هشدار داد که این توافق ممکن است به تدریج به چالشهایی برای صنایع مختلف منجر شود. او گفت: «در هر مذاکره، باید به گزینههای موجود نگاه کرد. ما آرزو میکردیم که گزینه این باشد که همه ما با تعرفههای ملت مورد علاقه تجارت کنیم، اما این دیگر گزینهای با ایالات متحده نیست.»
در نهایت، هر چند اروپا از سطح تعرفه خود با آمریکا نسبت به دیگر رقبا خوشنود است، نگرانیها در مورد تأثیرات منفی این توافق بر رقابتپذیری و صنایع اروپایی همچنان پابرجاست.