25 شهريور 1404 - 13:10

هوش مصنوعی کارایی شبکه بانکی را افزایش داده است

هوش مصنوعی کارایی شبکه بانکی را افزایش داده است
ادغام هوش مصنوعی در بانکداری سنتی در نحوه عملکرد بانک‌های انقلابی را ایجاد گرده است و کارایی شبکه بانکی را افزایش می‌دهد.
کد خبر : ۱۷۷۷۴۱

به گزارش خبرنگار ایبنا، مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین همایش بانکداری اسلامی صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد.

فرشاد حیدری؛ رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در سی‌وپنجمین همایش بانکداری اسلامی، گفت: هوش مصنوعی در بخش بانکی، نوآوری قابل توجهی را ایجاد کرده و در عین حال خطرات و چالش‌های را نیز به همراه دارد.

حیدری گفت: این موضوع امروزه در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ادغام هوش مصنوعی در بانکداری سنتی در نحوه عملکرد بانک‌های انقلابی را ایجاد گرده است و کارایی شبکه بانکی را افزایش می‌دهد

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران عنوان کرد: در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳، ۷۳ درصد از بانک‌ها گزارش کردند که از ابزار‌های هوش مصنوعی و ماشین استفاده می‌کنند. تشخیص تقلب و کلاهبرداری و تشخیص بیومتریک مهم‌ترین کارکرد‌های این حوزه است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حوزه هوش مصنوعی بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد خاورمیانه کمک کند و عربستان سعودی به عنوان یک کشور پیشرو در این زمینه به تنهایی ۱۳۵ میلیارد دلار که معادل ۱۲.۴ از تولید ناخالص داخلی این کشور است، را از حوزه هوش مصنوعی ایجاد کند و امارات متحده عربی نیز ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از حوزه هوش مصنوعی به دست بیاورند.

حیدری اظهار داشت: سازمان بین‌المللی استاندارد، هوش مصنوعی را این‌گونه تعریف کرده است که حوزه میان رشته‌ای است که با مدل‌ها و سیستم‌هایی سروکار دارد که استدلال و یادگیری که عموماً توسط هوش انسانی انجام می‌شود را انجام می‌دهند.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران خاطر نشان کرد: از سال ۲۰۲۴ تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی چندوجهی ایجاد شده است که ترکیبی از خدمات زبانی، بصری، شنیداری و سایر حوزه‌ها را ارائه می‌کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر و با توسعه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه خدمات بانکی بسیاری از بانک‌ها و بانک‌های مرکزی دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات بانکی حرکت کرده‌اند.

حیدری گفت: پیشرفت‌های این حوزه در رابطه با داده‌های ساختاریافته، داده‌های بدون ساختار، امنیت شبکه، محاسبات کلود یا ابری، امکان ارائه انعطاف‌پذیری داده، مدل‌های زبانی بزرگ و سایر حوزه‌ها به شبکه بانکی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: تشخیص تقلب، کلاهبرداری و پول‌شویی، تصمیمات اعتباری، روند‌های بازار و جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، دستیاران مجازی، تجزیه و تحلیل احساسات مشتریان، کمک به امنیت بیشتر و بهبود تجزیه و تحلیل‌ها و همچنین افزایش شمولیت مالی از جمله فرصت‌هایی است که هوش مصنوعی در اختیار شبکه بانکی قرار می‌دهد.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران عنوان کرد: یکی از مشکلات هوش مصنوعی مشکل جعبه سیاه است. بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی تنها یک خروجی ساده را ارائه می‌کنند و ممکن است برداشت مشتریان از آنها متفاوت باشد.

وی یاداور شد: مشکل دیگر هزینه‌های بسیار بالای پیاده‌سازی و عدم قطعیت بازگشت سرمایه است که تامین مالی این حوزه را با مشکلاتی مواجه می‌کند. جابه‌جایی شغلی و تجدید مهارت و نیاز به استعداد و تخصص ماهر از دیگر مشکلات این حوزه است. شاید برای حل این مشکل بتوان شاغلان فعلی را از طریق آموزش به کار گرفت تا مشکلی شکل نگیرد.

وی افزود: از الزامات اصلی اجرای هوش مصنوعی در شبکه بانکی، داشتن یک نقشه راه است و بدون نقشه راه هیچ گامی در این حوزه نمی‌توان برداشت. برای داشتن یک نقشه راه خوب باید به بعد داده، بعد افراد، بعد تکنولوژی و بعد سرمایه توجه داشته باشیم.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران تصریح کرد: از مهم‌ترین اهداف موسسات مالی ارائه خدمات بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر است و به واسطه هوش مصنوعی ارائه خدمات این حوزه متحول شده است و این امکان فراهم شده که خدمات بانکی به صورت شبانه‌روزی ارائه شود.

حیدری در پایان تاکید کرد: بانک‌هایی که تاکنون از هوش مصنوعی بهره برده‌اند، اثرات مثبت آن در تجربه مشتریان و صورت‌های مالی آنها مشخص است.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»