به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا، این گزارش نوشته خبرنگار سیانبیسی، نگاهی کلی به بزرگترین بازار عمدهفروشی جهان در چین، یعنی بازار ایوو، دارد که بهتازگی با کاهش وابستگی به ایالات متحده و تغییرات در پایگاه مشتریان خود مواجه شده است. وی مینویسد:
در بازدیدم از ایوو، یکی از بزرگترین بازارهای عمدهفروشی جهان، مشاهده کردم که تعداد کودکان بیشتر از خریداران بود. لی، فروشنده اسفنج و لوازم نظافت، به من گفت که این فصل اوج خریداران خارجی نیست و مشتریان او عمدتاً از خاورمیانه و جنوب شرق آسیا هستند، نه ایالات متحده.
به گفته آشیش مانگا، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت IMEX Sourcing Services، صادرات ایوو به ایالات متحده از حدود ۲۰ درصد در هشت سال پیش به ۱۵ درصد در سال گذشته کاهش یافته و اکنون حتی پایینتر از آن است.
وضعیت بازار ایوو
در داخل «بازار بینالمللی ایوو» که عمده تزئینات کریسمس جهان را صادر میکند، فضای آرامی حاکم بود. در حالی که تعطیلات تابستانی چین به پایان میرسید، بازار ایوو به طرز غیرمنتظرهای خلوت بود. آیا جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده عامل این سکوت است؟
لی اشاره کرد که تأثیر تعرفهها چندان محسوس نیست، اما کارخانهها در استان گوانگدونگ آسیب بیشتری دیدهاند. این موضوع در سکوتی که در طول بازدیدم از ایوو تجربه کردم، مشهود بود.
هیچیک از کسبوکارهایی که با آنها صحبت کردم، حاضر به مصاحبه نشدند. اما واضح بود که پایگاه مشتریان آنها تغییر کرده است و تابلوهای بیشتری به زبانهای عربی و کرهای دیده میشد.
کاهش صادرات به ایالات متحده
در نگاهی کلی کاهش صادرات ایوو به ایالات متحده منعکسکننده افت درآمد ملی است، با این حال شرایط به نحو دیگری تغییر کردهاست. هر چند صادرات چین به ایالات متحده در سال جاری تا جولای، ۱۲ درصد کاهش یافته، اما صادرات به ۱۰ اقتصاد بزرگ خاورمیانه در همین مدت ۱۳ درصد افزایش یافته است.
به گفته مانگا، بسیاری از محصولات ایوو استانداردهای تطابق اتحادیه اروپا را ندارند که این موضوع محدودیتهایی برای فروش به اروپا ایجاد میکند. از سوی دیگر، تقاضا از آمریکای لاتین به قدری افزایش یافته که مقامات ایوو به دنبال برگزاری کلاسهای زبان اسپانیایی برای بازرگانان محلی هستند.
مانگا همچنین افزود که اگر یک مشتری بزرگ در ایالات متحده را از دست بدهید، به حدود پنج مشتری در بازارهای نوظهور نیاز دارید تا همان حاشیه سود را به دست آورید. این موضوع نشاندهنده چالشهای جدیدی است که بازرگانان ایوو با آن مواجه هستند.
تغییر مسیر به سمت بازارهای جدید
در حالی که ارزش کل صادرات چین به ایالات متحده تا جولای امسال ۲۵۱.۴ میلیارد دلار است، این رقم نسبت به ۱۱۶.۵ میلیارد دلار به خاورمیانه بسیار بیشتر است. اما پکن ارسالهای خود به اروپا و جنوب شرق آسیا را افزایش داده است که اکنون بزرگترین شریک تجاری چین به شمار میرود. صادرات چین به آفریقا نیز در سال جاری تا جولای ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
کامرون جانسون، شریک ارشد شرکت مشاوره Tidalwave Solutions مستقر در شانگهای، بیان کرد که برخی از تغییرات در مشتریان ایوو نتیجه عواقب جنگ تجاری اول چین و ایالات متحده است.
او افزود: امسال به وضوح مشخص است که تأمینکنندگان به بازارهای جدید و غیر ایالات متحده، بهویژه به مقیاس بزرگ، روی میآورند، زیرا این بازارها پایدارتر هستند.
آینده نامشخص برای بازگشت به ایالات متحده
نشانهای وجود ندارد که بازرگانان ایوو به زودی فروش به ایالات متحده را جذاب بدانند. مذاکرات اخیر بین ایالات متحده و چین در مادرید نتوانسته است پیشرفت قابل توجهی در زمینه تعرفهها به همراه داشته باشد.
این در حالی است که برای کسبوکارها، تعرفههای تقریباً ۵۵ درصدی ایالات متحده بر روی اکثر کالاهای چینی به وضوح بالاتر از نرخ ۲۵ درصدی است که آنها در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ با آن مواجه بودند.
علاوه بر این، هزینههای جدیدی که بر کشتیهای باری ساخت چین که وارد ایالات متحده میشوند، حتی اگر متعلق به چین نباشند، از ۱۴ اکتبر آغاز میشود. با این حساب هزینههای تخمینی که به طور بالقوه به چینیها تحمیل میشود بالغ بر میلیونها دلار آمریکا است.
با توجه به این مسائل، برای تامین کننده چینی که با عدم قطعیتهای فزاینده مواجه است، بهره برداری از یک بازار جایگزین و ورود به بازارهای جدید از آسیا گرفته تا آمریکای جنوبی گزینهای امنتر و مطمئنتر به نظر میرسد.