اروپا تعرفه فولاد را به ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

اروپا تعرفه فولاد را به ۵۰ درصد افزایش می‌دهد
بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی که به دست بلومبرگ رسیده، اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌های واردات فولاد را به ۵۰ درصد افزایش دهد.
کد خبر : ۱۷۸۱۷۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از بلومبرگ، اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌های واردات فولاد خود را به ۵۰ درصد افزایش دهد. این اقدام به منظور هم‌راستایی با نرخ‌های ایالات متحده انجام می‌شود که به دنبال مقابله با مازاد ظرفیت تولید از چین است.

در حال حاضر، اتحادیه اروپا یک مکانیزم موقت برای حمایت از صنعت فولاد خود دارد که بر اساس آن، تعرفه ۲۵ درصدی بر روی اکثر واردات پس از اتمام سهمیه‌ها اعمال می‌شود. این مکانیزم در ماه ژوئن به پایان می‌رسد و اتحادیه اروپا در حال کار بر روی جایگزینی آن با یک مقررات دائمی است که قصد دارد هفته آینده آن را معرفی کند.

بر اساس پیش‌نویس کمیسیون اروپا که مسئولیت مسائل تجاری اتحادیه را بر عهده دارد، نرخ تعرفه به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد تا «ریسک انحراف تجارت به حداقل برسد.» این نرخ بالاتر زمانی به واردات اعمال خواهد شد که سهمیه معینی به دست آید.

این طرح‌ها سهمیه‌هایی برای انواع خاصی از محصولات بر اساس میانگین‌های تاریخی تعیین می‌کند. کمیسیون همچنین به دنبال اختیاراتی برای تعیین سهمیه‌های خاص برای کشورهای مختلف است.

این تدابیر هر پنج سال یک‌بار از جولای ۲۰۳۱ مورد بازبینی قرار خواهند گرفت تا روندهای مازاد ظرفیت و تأثیرات آن‌ها بر بازار فولاد ارزیابی شود.

این در حالی است که در سالهای اخیر صنعت فولاد اتحادیه اروپا با بحران شدیدی مواجه بوده است زیرا با واردات ارزان از چین و دیگر اقتصادهای آسیایی دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور ایالات متحده بلافاصله پس از آغاز به کار خود تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم را به ۵۰ درصد افزایش داد.

در همین راستا «استفان سژورن» رئیس صنعت اتحادیه اروپا، در یک جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه اعلام کرد که کمیسیون قصد دارد پیشنهاد خود برای افزایش تعرفه‌های فولاد را هفته آینده معرفی کند.

او گفت در حالی که اتحادیه اروپا به یک نظم بین‌المللی که در آن تجارت ممکن است، ایمان دارد، «ما اصولی را بر خود تحمیل نمی‌کنیم که دیگران دیگر به آن‌ها پایبند نیستند.»

انجمن فولاد اروپا (یوروفر) خواستار تدابیر سخت‌گیرانه‌تری است تا تغییرات جدید بازار را منعکس کند و درخواست یک رژیم تجاری جامع پس از پایان دوره حمایت از ۲۰۲۶ به بعد را دارد تا اثرات مخرب مازاد ظرفیت جهانی فولاد بر بازار اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار دهد.

به گفته «هنریک آدام» مدیر عامل تاتا استیل اروپا «اگر موانع قوی برای واردات فولاد زیر قیمت به اروپا وجود نداشته باشد، عناصر اصلی رونق اروپا مانند خودروها، کامیون‌ها، باتری‌ها و توربین‌های بادی نمی‌توانند با فولاد خودمان تولید شوند. کمیسیون این ریسک را درک کرده و اکنون به زودی اقداماتی در زمینه تجارت انجام خواهد داد.»

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»