به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از یاهوفایننس، افزایش مداوم قیمتها و کاهش درآمدها، مصرفکنندگان آمریکایی را در وضعیت نگرانکنندهای قرار داده است. بر اساس آخرین گزارش دانشگاه میشیگان، احساسات منفی مصرفکنندگان در نوامبر به ۵۰.۳ رسید که نشاندهنده کاهش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته است.
این افزایش ناامیدی به دلیل نگرانیهای فزاینده درباره تأثیرات منفی تعطیلی دولت بر اقتصاد و همچنین افزایش هزینههای زندگی، از جمله حق بیمههای درمانی و اجاره، رخ داده است. بهویژه، ۶۹ درصد از مصرفکنندگان پیشبینی میکنند که بیکاری در سال آینده افزایش یابد، که این رقم بیش از دو برابر نرخ مشابه در سال گذشته است.
در این میان جوانان، بهویژه افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله، احساس ناامیدی بیشتری دارند و انتظار دارند که احتمال از دست دادن شغل در پنج سال آینده به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ برسد. این گروه سنی همچنین به شدت تحت تأثیر افزایش هزینهها و عدم ثبات شغلی قرار گرفتهاند.
در همین رابطه «جوآن هسو» مدیر نظرسنجی مصرفکنندگان، اظهار داشت: «نگرانیهای مربوط به هزینههای زندگی و کاهش درآمد، دیدگاههای مصرفکنندگان درباره اقتصاد را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.» او همچنین اشاره کرد که احساسات مصرفکنندگان با توجه به کاهش ارزش سهام و نوسانات بازار، به شدت تحت فشار قرار دارد.
در این بین، دیدگاه مصرفکنندگان درباره وضعیت مالی شخصیشان نیز حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، هرچند که پیشبینی آنها برای تورم سال آینده کمی بهبود یافته و به ۴.۵ درصد رسیده است.
کارشناسان هشدار میدهند که ادامه این وضعیت اقتصادی ناپایدار، بر رفتار خرید و تصمیمگیریهای مالی مصرفکنندگان تأثیر منفی خواهد گذاشت و ممکن است به رکود اقتصادی منجر شود.