12 تير 1396 - 17:06
زنگنه تشریح کرد؛

جزییات قرارداد نفتی ایران با توتال/ارزش قرارداد؛ ۴.۸ میلیارد دلار

وزیر نفت با تشریح جزییات قرارداد جدید نفتی ایران با توتال گفت:‌ ارزش این قرارداد؛ ۴.۸ میلیارد دلار است.
کد خبر : ۷۱۸۶۳
زنگنه وزیر نفت

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و پتروپارس پس از گذشت هفت ماه از امضای موافقنامه اصولی(HOA) از ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵، امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه) قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.


بیزن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای این قرارداد گفت: امضای قرارداد با توتال نتیجه مستقیم برجام و انتخابات ایران است.  مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران وجود ندارد.
زنگنه ادامه داد: توتال نخستین غول نفتی است که پس از برجام به طور رسمی با وزارت نفت ایران قراردادی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار و برای مدت بیست سال امضا کرد.  برای همکاری استراتژیک با توتال برنامه داریم.


معاون وزیر نفت نیز در حاشیه مراسم امضای قرارداد گفت: مهمترین ویژگی قراردادهای جدید نفتی پیش‌بینی پیوستی در آنها است که هم انتقال فناوری و هم استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و مشاوران و ظرفیت‌های ایرانی را در بر می‌گیرد.


حبیب‌الله بی‌طرف افزود: در این قرارداد نیز شرکت بین‌المللی نفتی متعهد شده که دانش فنی مدیریت پروژه، مهندسی مخزن و حتی روش‌های تجهیز منابع مالی را به شرکت ایرانی منتقل کند.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زمانی که شرکت‌های بزرگ نفتی خواهان همکاری با صنعت نفت ایران هستند این موضوع نشان دهنده وجود امنیت سرمایه گذاری در کشور است.


احمد مرادی با بیان این‌که صنعت نفت نیازمند جذب سرمایه خارجی است، گفت: امروز کشور بیش از گذشته به ارتباط مناسب و موثر با دنیا نیازمند است که صنعت نفت نیز از چنین ارتباط و همکاری جهانی مستثنی نیست.


وی افزود: در شرایطی که هم اکنون کشورهای همسایه بیش از ایران از منابع مشترک نفت و گاز بهره‌برداری می‌کنند، ورود شرکت‌های بزرگ خارجی به ایران آثار مثبت اقتصادی و اشتغال‌زایی را در صنعت نفت کشور به همراه خواهد داشت.


مرادی ادامه داد: وقتی شرکت‌های بزرگ نفتی خواهان همکاری با صنعت نفت ایران هستند این امر نشان دهنده وجود امنیت سرمایه گذاری در کشور است.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با اجرای قراردادهای جدید نفتی و سرمایه‌گذاری در این صنعت افزون بر حفظ منافع معنوی و مادی کشور، فناوری و دانش فنی نیز وارد کشور می‌شود و تحولات بزرگی در صنعت نفت ایجاد خواهد کرد.


مدیرعامل توتال گفت: به زودی به تهران برمی‌گردیم چون قرارداد پارس جنوبی نخستین قرارداد از طرح‌های متعددی است که قصد داریم در ایران اجرا کنیم.  گام بعدی ما در ایران حضور در صنعت پتروشیمی و بخش بالادستی نفت خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر