20 تير 1396 - 10:57

ارزیابی میزان اشتهای ریسک در بانک ها

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم اجرای حاکمیت شرکتی در سیستم بانکی برای مقاومت در برابر شوک‌های احتمالی ، گفت: ارزیابی میزان اشتهای ریسک در بانک‌ها باید انجام شود.
کد خبر : ۷۲۱۵۵
مهرداد سپهوند

مهرداد سپه‌وند در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تاثیر حاکمیت شرکتی بر ثبات مالی و بانکی، افزود: بحث حاکمیت شرکتی به نظام راهبری در داخل بانک ها و موسسات می پردازد و یکی از اقداماتی که طبق حاکمیت شرکتی باید توسط هیات مدیره انجام شود ارزیابی میزان اشتهای ریسک در بانک‌ها است.


وی ادامه داد: بر همین اساس برای اینکه بتوانیم، میزان اشتهای ریسک را برای بانک ها محاسبه کنیم، باید میزان دارایی بانک ها محاسبه شود.


وی توضیح داد: پس از بررسی و اندازه‌گیری میزان دارایی بانک ها که اقدامی ضروری است، چه در سطح یک بانک و یا کل سیستم بانکی، می توان در مقابل شوک های احتمالی مقاومت کرد.


سپه‌وند ادامه داد: اما این اقدام نتیجه یک فرآیند طولانی از آزمون و خطا است تا بتوانیم میزان تحمل ریسک یک بانک یا کل سیستم بانکی کشور را اندازه‌گیری کنیم.


وی اظهار داشت: با توجه به میزان دارایی ها می توان میزان مشخصی برای تحمل ریسک را تعیین کرد تا در مقابل شوک هایی  که به واسطه یک بی ثباتی حادث می شود با برنامه و تصور مشخصی از میزان تحمل آن ریسک ها را مجهز کند که بتوانیم بحران را در سطح یک بانک محدود و مقابله کنیم.


سپه وند با اشاره به اینکه در غیر این صورت بانک ها با شرایط نامشخصی مواجه می شوند، گفت:بر همین اساس حاکمیت شرکتی ایجاب می کند تا بخشی از وظیفه هیات مدیره محاسبه ریسک آن مجموعه باشد.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر