05 شهريور 1396 - 10:17
ایبِنا بررسی کرد؛

شروط واگذاری مشاغل مدیریتی/ انتصاب مدیر ۲۵ سال سابقه؛ ممنوع

هیات وزیران در قالب اصلاحیه دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، انتصاب افراد با سن بالای ۵۵ سال و یا ۲۵ سال سابقه در مدیریت پایه را ممنوع کرد.
کد خبر : ۷۴۰۴۴
اشتغال

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی برخی مفاد دستورالعمل جدید دولت درباره انتصاب و انتخاب مدیران حرفه‌ای نشان می‌دهد که برای واگذاری مشاغل مدیریتی به افراد، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، کسب حداقل ۸۵ درصد کل امتیاز ارزیابی عملکرد در دو سال منتهی به انتصاب و مواردی از این دست باید احراز شود.


بر پایه این گزارش، برای واگذاری یک کرسی مدیریتی به مدیر عملیاتی حداقل ۳ سال تجربه لازم است و برای مدیران پایه نیز ۴ سال. مدیران میانی ۶ سال و مدیران ارشد باید ۱۰ سال تجربه خدمت دولتی مرتبط داشته باشد.


انتخاب و انتصاب مدیران در دستگاه‌های اجرایی باید طی ۷ مرحله انجام شود که برخی از آنها اخذ تاییدیه از مراجع قانونی ذیربط، صدور حکم توسط مراجع قانونی و اخذ تاییدیه مقام مجاز دستگاه اجرایی است.


در قالب اصلاحیه جدید برخی موارد دیگر نیز به این شکل مطرح شده است: کارمندانی که به موجب ضوابط قبل، شرایط احراز شغل خاصی را به لحاظ نوع رشته تحصیلی دارا بوده اند، چنانچه کماکان در همان شغل اشتغال داشته باشند، دستگاه متبوع می تواند با رعایت سایر ضوابط و مقررات نسبت به انتصاب آنان در پست های مدیریتی قابل تخصیص در همان شغل اقدام نماید.


در تبصره ۶ (الحاقی ۱۳۹۶.۰۴.۲۷) آمده است: به منظور بهره گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یک از سطوح مدیریت حرفه ای (از تجربه خدمت دولتی) در مورد زنان و کارمندان کمتر از ۱۵ سال سابقه در مواردی که سایر شرایط احراز شده باشد به دوسوم مدت زمان پیش بینی شده توسط شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه تقلیل می یابد.


همچنین در تبصره ۱ الحاقی ۱۳۹۶.۰۴.۲۷ تاکید شده، به منظور بهره گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست های مدیریتی، دستگاه های اجرایی مکلف اند در انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای به نحوی برنامه ریزی نمایند که تا پایان برنامه ششم توسعه، متوسط سابقه خدمت مدیران نسبت به وضع موجود، ۸ سال کاهش پیدا کند.


این گزارش حاکی است در تبصره ۲ الحاقی ۱۳۹۶.۰۴.۲۷ نیز آمده است: تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست های مدیریتی به ۳۰ درصد افزایش یابد. سهم هر یک از دستگاه های اجرایی برای انتصاب مدیران زن با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی های هر دستگاه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط تعیین و ابلاغ خواهد شد.


در تبصره ۳ الحاقی ۱۳۹۶.۰۴.۲۷ مطرح شده است: به منظور جوان گرایی و بهره گیری از نیروهای جوان و مستعد در اداره امور کشور، دستگاه های اجرایی ضمن فراهم کردن تمهیدات لازم می بایست در خصوص کاهش متوسط سوابق خدمت به گونه ای اقدام نمایند که از انتصاب افراد جدید با داشتن بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت و یا دارای سن بیشتر از ۵۵ سال به پست های مدیریت پایه خودداری نمایند.


همچنین در تبصره ۴ الحاقی ۱۳۹۶.۰۴.۲۷ آمده است: رعایت شایستگی عمومی و شرایط تخصصی برای انتخاب مدیران حرفه ای الزامی است؛ لیکن به منظور بهره گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست های مدیریتی، در شرایط مساوی کسب امتیازات مربوط به شایستگی های عمومی و شرایط تخصصی، اولویت با انتخاب زنان و نیروهای جوان‌تر خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر