05 شهريور 1396 - 14:22

تسلیت مدیریت کل آمارهای اقتصادی برای درگذشت آقایان ارقامی و عمیدی

مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی درگذشت استاتید فرهیخته جناب آقای دکتر ناصر رضا ارقامی و جناب آقای دکتر علی عمیدی را به خانواده محترم آن مرحوم و جامعه علمی آمار کشور تسلیت عرض می کند.
کد خبر : ۷۴۰۹۲
مرحوم

همچنین این مدیریت  رحمت و مغفرت جاودان برای مرحومان فقید سعید و صبر و شکیبایی را از درگاه ایزد منان برای بازماندگان ایشان مسئلت می‌نماید.


دکتر ناصر رضا ارقامی از اساتید فرهیخته و پیشکسوت علم آمار، در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در نیشابور بدنیا آمد. او پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه در نیشابور، در سال ۱۳۴۶ با کمک بورس بانک مرکزی موفق به اخذ مدرک کارشناسی اقتصادی خود از دانشگاه لندن “کالج کوئین مری“ (QMC) شدند. سپس در سال ۱۳۵۱ مدرک کارشناسی ارشد آمار را از دانشگاه لندن “مدرسه‌ عالی اقتصاد و علوم سیاسی“ (LSE) دریافت نمود و بعد از چند سال فارغ التحصیل دکتری آمار از دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU) شدند. ایشان پس از بازگشت، مدت کوتاهی در اداره آمار اقتصادی بانک مرکز ی مشغول خدمت شدند و پس از آن به عنوان عضو هیئت علمی گروه آمار در دانشکده‌ی علوم پایه‌ دانشگاه فردوسی مشهد با درجه استادی مشغول بکار گردیدند. از جوایز و افتخارات ایشان می‌توان به جایزه‌ی بهترین مقاله‌ی ارائه‌ شده در بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی ریاضی کشور در سال ۱۳۶۹، بهترین استاد نمونه‌ی کشور در سال ۱۳۸۲ و دریافت لوح و جایزه از رئیس جمهور وقت، در مراسم افتتاحیه‌ یازدهمین کنفرانس آمار ایران به‌عنوان استاد پیشکسوت آمار سال (۱۳۹۱) و دریافت لوح تقدیر، استاد نمونه‌ی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۸۲ اشاره کرد. دکتر ناصر رضا ارقامی در ۴ مرداد سال ۱۳۹۶، در سن ۶۸ سالگی، به دیار حق شتافتند.


دکتر  علی عمیدی، استاد مسلم علم آمار، در زمستان ۱۳۲۱ در گلپایگان دیده به جهان گشودند. ایشان پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه در گلپایگان و همچنین دبیرستان دارلفنون تهران، لیسانس ریاضی را از دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه دولتی نانسی فرانسه اخذ نمودند. دکتر عمیدی در طول خدمت دلسوزانه خود در عرصه آماری کشور بالغ بر ۲۲ کتاب را به نگارش درآورده یا ترجمه کردند، مقالات متعددی را منتشر و آثار فراوانی را ویراستاری نمودند. کسب جوایز و تقدیرنامه های متعدد ملی گواهی بر تاثیرگذاری فراوان ایشان در رشد و اعتلای علم آمار در ایران است.


دکتر جواد بهبودیان دوست و همدرس دکتر عمیدی در دوران دانشگاه چنین می‌گوید: 


" استاد همواره برای معلم بودن  بر عطوفت روحی معلم  بر داشتن قلبی پر از مهر و علاقه به همه‌ی انسان‌ها برای ایجاد انگیزه برای کوشیدن،   ایجاد شور و شوق زیستن و دور بودن از کینه ‌توزی و خشم و تزویر و ریا تاکید می‌نهاد "


 تقدیر الهی برآن بود که ایشان پس از ۱۵ سال که بر اثر سانحه تصادف در وضعیت کما به سر می‌بردند سرانجام در ۲ شهریور ۱۳۹۶ جان به جان آفرین تسلیم نمایند. اساتید و دانشجویان آمار و ریاضیات و تمامی پژوهشگران حوزه آمار و علوم مربوطه، نام و خاطره دکتر علی عمیدی را هرگز فراموش نخواهند کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر