07 شهريور 1396 - 10:05
زنگنه اعلام کرد:

کمبود سرمایه‌گذاری و ضعف فناوری؛ مشکل صنعت نفت

وزیر نفت درباره بزرگترین مشکل صنعت نفت ایران گفت: صنعت نفت دچار کمبود سرمایه‌گذاری و ضعف فناوری است که باید برای حل هر دو موضوع اقدام شود.
کد خبر : ۷۴۱۸۳
زنگنه وزیر نفت

به گزارش ایبِنا، بیژن زنگنه با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ها در صنعت نفت ما به علت مشکلات ناشی از تحریم کم شده است، افزود: مشکلاتی در تنظیم درست روابط مالی میان دولت و شرکت نفت برقرار شده و در حال حاضر کشور با کمبود منابع مواجه است.


وی ادامه داد: باید با حل این مشکلات، میدان های مشترک نیز توسعه یابد تا هم به افزایش بازیافت نفت از ذخایر موجود و کشف شده دست یابیم و هم از هدر رفت ذخایر جلوگیری شود که این اقدامات به فناوری، منابع مالی و مدیریت صحیح نیاز دارد.


وزیر نفت با بیان اینکه اکنون تولید نفت خام کشور بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز است، گفت: صادرات نفت خام و معیانات کشور در مرداد امسال بیش از ۲ و ۶ دهم میلیون بشکه در روز بوده که رقم خوبی است و باید با افزایش این ظرفیت، تولید در میدان های مشترک افزایش یابد.


زنگنه با اشاره به اینکه تولید کنونی به هیچ وجه متناسب با ذخایر ایران نیست، افزود: در سیاست های کلی نظام که در سال ۱۳۷۹ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه که تولید کشور متناسب با ذخایر داخلی باشد.


وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید ما باید به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد، ادامه داد: در حال حاضر تا حدودی تولید به میزان پیش از تحریم ها رسیده است.


وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارگروهی برای جذب منابع داخلی در حال کار است، گفت: سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد و در بودجه امسال هم تا ۵ هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مشارکت به ایران داده شده است.


زنگنه با اشاره به اینکه جذب منابع از داخل سخت است، اضافه کرد: بیشترین تجهیز منابع مالی باید از منابع خارجی باشد.


وی در پاسخ به این پرسش که در دولت دوازدهم چه میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شد؟ گفت: با توجه به انعقاد قرارداد با شرکت توتال، امسال بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور بود و در مورد پتروشیمی هم مقداری از فاینانس استفاده شد.


وزیر نفت گفت: در کمتر از دو سال آینده همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز تولید خواهد شد که این میزان از تولید قطر بیشتر خواهد بود.


زنگنه در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک درباره کارشکنی های آمریکایی در برجام افزود: باید در عقد قراردادها تسریع شود زیرا امضا هریک از این قراردادها، به منزله شکست برای آمریکا است.


وی با اشاره به اینکه اکنون شرایط خوبی برای پیشبرد کارها در کشور ایجاد شده است، اضافه کرد: اگر قراردادهای ایران متنوع باشد حاشیه امنی را برای ما در مقابل فشارهای آمریکا ایجاد می کند.  


این وزیر دولت دوازدهم در ادامه افزود: اکنون ۱۰ گروه موازی برای مذاکره با شرکت ها در حال فعالیت هستند و  ۱۱ موضوع در اولویت هستند که امید است تا چندین قرارداد تا پایان امسال امضا شود.  


وی گفت: از چهار ماه پیش در قرارداد اخیر برای انتقال فنآوری راه هایی پیش بینی شد که نخستین راه این است که یک شرکت تولید و اکتشاف نفت ایرانی (پترو پارس) جزو دو شرکت خارجی فرانسه و چین باشد.  


زنگنه افزود: چگونگی مدیریت و مهندسی مخزن، مدیریت سوپر پروژه و چگونگی تأمین مالی از جمله مسائل مهمی است که شرکت های خارجی متعهد شدند به شرکت ایرانی آموزش دهند. قراردادهایی هم توسط شرکت توتال با شرکت های ایرانی بسته می شود و این کمک می کند تا صلاحیت شرکت های داخلی در حد بین المللی شود.


وزیر نفت با اشاره به اینکه میدان های مشترک باید به سامان برسد، گفت: این موضوع در اولویت ایران است و اگر در تعامل جهانی مشکلی نباشد مشکلات حل خواهد شد.


زنگنه درباره اینکه مذاکرات برای توسعه میدان های مشترک طولانی شده است، افزود: برای میدان مشترک فرزاد B با شرکت دولتی هند مذاکراتی انجام شد اما نتیجه نداشت زیرا پیشنهاد آنها مناسب نبود و ۹۰ درصد سهم آنها و فقط ۱۰ درصد سهم ما بود، به همین علت با یک شرکت روسی یادداشت تفاهم امضا و مشاوران مشخصی هم مسئول بررسی این موضوع شده است.  


وی با بیان اینکه میانگین میزان بازیافت میدان های ما حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد است گفت: میدان ها حسب کیفیت زمین و مخزن بازیافت های مختلفی دارد.


وزیر نفت با بیان اینکه برای بازیافت به فنآوری های پیشرفته نیاز است و باید دانش آن را در داخل کشور تولید شود، گفت: با حدود ۱۲ شرکت مذاکرااتی در حال انجام است که بیشتر آنها خارجی و یکی دو شرکت ایرانی هستند. اگر همه چیز خوب پیش برود حدود سه ماه طول می کشد تا این مذاکرات به نتیجه برسد.  


زنگنه گفت: اکنون وضع همه کشورهایی که با ایران میدان مشترک نفتی دارند از نظر برداشت بهتر است زیرا آنها با شرکت های درجه یک بین المللی همکاری دارند. این کشورها برای دسترسی به شرکت های بین المللی هیچ محدودیتی ندارند در حالی که ایران محدودیت زیادی دارد.  


وزیر نفت گفت: تعهد شد که در پایان برنامه چهار ساله دولت بیش از ۹۵ درصد گازهای همراه نفت را جمع آوری و از سوختن آنها جلوگیری شود. برای پالایش نیز برنامه ما این است که همه میعانات گازی تولیدی کشور را که حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود را در پالایشگاه های خودمان پالایش کنیم.  


وزیر نفت افزود: با توجه به این برنامه پیش از پایان دولت دوازدهم میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و تبدیل به فرآورده ها خواهد شد. در مجموع تصمیم ما این است که از یک و هفت دهم میلیون بشکه خوراک پالایشی فعلی با افزایش کیفیت بتوانیم ظرفیت پالایشی کشور را به سه میلیون بشکه در روز برسانیم.  


زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تولید ایران در پارس جنوبی به قطر رسیده است و تا دو سال آینده تولید ما از قطر بیشتر خواهد شد، افزود: در کمتر از دو سال آینده همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز تولید خواهیم کرد که این میزان از تولید قطر بیشتر خواهد بود.  


وزیر نفت گفت: به خاطر کمبود گاز در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع فقط در نیروگاه ها مصرف کردیم و در این سال ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها به علت کمبود گاز مصرف کردیم بنابراین گاز اضافه برای صادرات نداشتیم.  


وزیر نفت گفت: تصمیم راهبردی را رئیس جمهور به وزارت نفت ابلاغ کرد و آن این است که پایانه ای را برای صادرات نفت در دریای عمان ساخته شود مناقصه های این پایانه انجام شده است و باید خط لوله ای با بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول باید بکشیم تا یک میلیون بشکه نفت را انتقال دهد.  


زنگنه افزود: طراحی ها و مناقصه آن انجام شده است و امسال قرارداد را خواهیم بست و سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و قرار است پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت خام هم در آنجا ساخته شود.  


وی با اشاره به اینکه حدود ۹۸ درصد شهرها و حدود ۹۰ درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند، گفت: در این دولت به ۹۰۰۰ روستا گازرسانی شد و ۵۰۰۰ روستا در دست اجرا دارد و در کمتر از دو سال دیگر پوشش گازرسانی به روستاها به ۹۵ درصد می رسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر