11 شهريور 1396 - 12:24
وزیر کار اعلام کرد؛

۱.۶ درصد کل بیکاران جهان در ایران/ شکاف بزرگ بیکاری زنان و مردان

وزیر کار معتقد است اقتصاد ایران در بهترین حالت می‌تواند در سال ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند.
کد خبر : ۷۴۳۴۶
ربیعی

به گزارش ایبِنا، علی ربیعی در نخستین کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار با بیان اینکه باید ۳۲ هزار میلیارد تومان صرف مدیریت بازار کار شود، گفت: طی ۱۰ سال آینده زنان، جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی ۳ عنصر اصلی در بازار کار کشور خواهند بود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: فشار جمعیت در بازار کار را باید به نعمت جمعیت در بازار کار تبدیل کنیم. تجربیات بین‌المللی نشان داده که کشورهایی نظیر ژاپن، چین و کره جنوبی در حوزه شرق و جنوب شرق آسیا از این دوران به‌ نحو مناسبی استفاده کرده و تهدیدهای ناشی از این رشد جمعیتی در کشورشان را به فرصتی برای شکوفایی اقتصاد و رشد تولید تبدیل کرده‌اند.


ربیعی با بیان اینکه جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، یک درصد از کل جهان است، افزود: همچنین نزدیک به دو درصد از جمعیت در سن کار دنیا در ایران هستند. در عین حال، با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار، ۱.۶ درصد از کل بیکاران جهان در ایران هستند و ۷ درصد کل شاغلان جهان نیز مربوط به ایران است.


وی با اشاره به چالش اشتغال زنان در ایران گفت: با توجه به نقش مردان در کسب درآمد، توزیع شاغلان کشور به نفع مردان بوده و زنان مشارکت قابل‌ توجهی در اقتصاد نداشته‌اند، ضمن آنکه نرخ بیکاری زنان با اختلاف بسیاری، بالاتر از نرخ بیکاری مردان است.


ربیعی اظهارداشت: هم اکنون فاصله نرخ بیکاری در برخی استان‌های کشور به بیش از ۱۰ الی ۱۲ درصد رسیده است. با احتساب بودجه امسال، رقمی در حدود ۱۵ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان باید برای مدیریت بازار کار هزینه شود.


وی گفت: اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن می‌تواند ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند، لذا باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر