18 شهريور 1396 - 13:34

جای استارتاپ کاریابی در ایران خالی است

استارتاپ های قوی در زمینه کاریابی هم اکنون در سطح جهان فعال هستند ولی جای خالی این استارتاپ ها در ایران خالی است.
کد خبر : ۷۴۶۳۶
استارتاپ ها

به گزارش ایبِنا از اتاق بازرگانی تهران، این روزها زندگی مردم جهان و البته ما در ایران با استارتاپ ها و شرکت های نوظهوری که خدمات ارائه می کنند عجین شده است، تاکسی خود را از اسنپ، تپسی و یا کارپینو می گیرید، خریدتان را از دیوار یا شیپور انجام می دهید، نرم افزارهای لازم را از کافی بازار می خرید، غذای خود را به مامان پز، زود فود و... سفارش می دهید، از تیوال بلیط سینما، تائتر می خرید و یا با علی بابا بلیط سفر خریداری می کنید و در جاباما هم محل هتلتان را با تخفیف رزرو می کنید و البته دهه ها کار روز مره دیگر که با توسعه استارت آپ ها در کشور مهیا شده است.


اما در این بین جای برخی از استارتاپ ها هم همچنان در بازار خدمات ایران به نظر خالی می رسد که به اعتقاد ما مهم ترین آن استارتاپی در حوزه «کاریابی» است؛ استارتاپی قوی که بتواند یکی از نیازهای مهم این روزهای کشور یعنی «فرصت های شغلی» را معرفی کند.


فقط کافی است به این عددها و آمارها توجه کنید تا متوجه شوید که چرا جای استارتاپی در حوزه کاریابی خالی است و چرا راه اندازی اپلیکیشنی در این حوزه می تواند مهم باشد؟


از بیکاری در ایران هم اکنون به عنوان بزرگ ترین چالش روز و آینده کشور یاد می شود. براساس نتایج طرح آمار گیری نیروی کار در سال ۱۳۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال ۹۵ با افزایش ۱.۴ به ۱۲.۴ درصد افزایش یافت. طبق این گزارش ۲۵.۹ درصد جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال کشور بیکار هستند.


همچنین در همین زمینه سید نعمت االله میرفلاح نصیری رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار هفته گذشته گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است، بنابراین، وضعیت بیکاری در نقطه بحرانی قرار دارد. بحران بیکاری الان در شرایطی قرار دارد که به اعتقاد کارشناسان باید سالانه بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا ما با خیل عظیم جمعیت بیکار به خصوص بیکاران تحصیلکرده رو به رو نشویم.


بنابراین در چنین شرایطی کار و شغل و یافتن آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین اگر یک استارت آپ قوی در حوزه کاریابی راه اندازی شود می تواند چند صد هزار مخاطب داشته باشد؛ اپلیکیشنی که می تواند هم به افرادی که به دنبال شغل می گردند این امکان را بدهد که خود، توانایی ها و مهارت هایشان را معرفی کنند و یا اینکه افرادی که به دنبال کارگر، کارمند و... می گردند فرصت های شغلی خود را معرفی کنند.


استارتاپ کاریابی  Jopwell یک تجربه موفق خارجی


در زمینه کاریابی هم اکنون استارت آپ های قوی در سطح جهان فعال هستند که یکی از آن ها جاب ول (یا کار خوب است) که در آمریکا فعالیت می کند. در سال های گذشته کشور آمریکا هم همچون ایران با جمعیت جوان جویای کار رو به رو شده است و از همین رو نیز استارت آپ هایی در حوزه کاریابی راه اندازی شده اند.


هدفگذاری موسسان وب سایت Jopwell جذب جوانان سیاه پوست در شرکت های معتبر آمریکایی جهت رفع مشکل بیکاری بوده است. بعد از معرفی ایده ی اصلی این استارتاپ بیش از ۵۰ سرمایه گذار از سرتاسر آمریکا برای اجرایی کردن آن اعلام آمادگی کردند تا این که روند تجاری سازی شروع شود. راه اندازی استارتاپ کاریابی Jopwell هزینه های زیادی به دنبال داشت که توسط سرمایه گذاران مختلف تامین شد.


شبکه های کاریابی زیادی در این مسیر به این دو کارآفرین موفق کمک کردند. نهایتا Jopwell در ژانویه ی ۲۰۱۵ به صورت رسمی معرفی شد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر