23 شهريور 1396 - 10:03

حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز/ ذخیره ارز به زیان اقتصاد است

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حرکت بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز، از تلاش برای انتقال سرمایه‌ها به تولید و اشتغال خبر داد.
کد خبر : ۷۴۸۶۱
حسین عبده تبریزی

به گزارش ایبِنا، حسین عبده تبریزی درباره فواید تک نرخی شدن ارز در اقتصاد گفت: تک نرخی شدن ارز مثل هر محصول دیگری است و طبیعی است که بیشتر مردم به دنبال خرید به قیمت پایین تر و ارزان تر هستند؛ بنابراین اقتصاد به دنبال نرخ واحد است و وقتی عرضه و تقاضا همدیگر را قطع می کنند باید یک نرخ واحد باشد.


وی افزود: اگر اقتصادی طراحی شود که بتوانیم یک جنس را در یک جا بخریم و در جایی دیگر گران تر بفروشیم و بدون کار و ریسک باشد، اقتصاد به مشکل می خورد.


عبده تبریزی ادامه داد: درباره نرخ ارز نیز همین موضوع است. اگر ارز را ارزان بخریم و به نرخ بالاتر بفروشیم بی عدالتی در اقتصاد ایجاد می شود، نظام چند نرخی را در دوران جنگ هم داشتیم و در دوران بعد از جنگ تلاش کردیم که ارز را تک نرخی کنیم، البته بعد برای مدتی تک نرخی داشتیم اما در زمان تحریم ها سیستم ها به هم خورد و تک نرخی شدن ارز با مشکل مواجه و سیستم چند نرخی شد.


مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: هر جا که چند نرخی داشته باشیم فساد نیز هست؛ بنابراین تک نرخی شدن ارز از فساد و آلوده شدن دستگاه های اجرایی جلوگیری می کند.


عبده تبریزی گفت: در شرایط تحریم ها امکان تک نرخی شدن ارز وجود نداشت، چون ما مجبور به فروش نفت بودیم اما در قبال آن از هند و چین و کره جنوبی به سه نرخ مختلف پول نفت را باید دریافت می کردیم.


وی افزود: به تازگی ارز مسافرتی به جز ارز عتبات و کربلا حذف شده، بنابراین بانک مرکزی تصمیم گرفته به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند اما حال باید دید آیا از نظر معاملاتی مشکل داریم یا خیر؟ که باید گفت از نظر معاملاتی تا حدی مشکل داریم چون بانک های بزرگ در حال حاضر با بانک مرکزی کار نمی کنند؛ بنابراین مقداری تفاوت قیمت خواهیم داشت. بانک مرکزی به سمت تک نرخی حرکت کرده و در حال حاضر در تلاش است که فاصله قیمتی ارز را کم کند.


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در شورای بورس این تصمیم گرفته شد که بازار آتی ارز ایجاد شود و با توجه به ایجاد صندوق های ارزی نیز سیاست تک نرخی شدن ارز دیده می شود. نگرانی بانک مرکزی این است که سیاست ذخیره کردن ارز ایجاد نشود و نگهداری بیش از ۱۰ هزار دلار را غیر مجاز شناخته، چون نگهداری ارز به زیان اقتصاد است.


وی افزود: بانک مرکزی کاملا مصمم است که نرخ بازده ارز بالا نرود، گرایش بانک مرکزی این است که سرمایه ها به سمت تولید و اشتغال برود اما باز هم ریسک وجود دارد و باید مراقب باشیم که سوداگری در بازار ایجاد نشود.


عبده تبریزی گفت: حالا که دولت توانسته تورم را کنترل کند، انتظار است که نقش فعالی در بازار داشته باشد تا دوباره سفته بازی و سوداگری در جامعه ایجاد نشود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر