25 شهريور 1396 - 12:07

عبور ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی از مرز ۱۶ هزار میلیارد

ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۶ از مرز ۱۶ هزار میلیارد ریال گذشت.
کد خبر : ۷۴۹۲۰
بورس انرژی - کراپ‌شده

به گزارش ایبِنا؛ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۶ از مرز ۱۶ هزار میلیارد گذشت. این در حالی است که ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال ۹۶ تا کنون رشدی معادل ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.


در اولین روز معاملاتی هفته جاری (شنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۶)، کالاهای آیزوفید و حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز، گاز بوتان، گازپروپان و گاز مایع صنعتی، پنتان پالایش نفت کرمانشاه و حلال ۴۰۲ پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی عرضه می شوند.


طی روز کاری چهارشنبه (۲۲ شهریور ماه ۹۶) کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال ۴۱۰ پالایش نفت آبادان، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال ۴۰۴ و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند و حلال ۴۰۲ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و آیزوریسایکل و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیراز، حلال ۴۰۲ پالایش نفت اصفهان و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.


حجم کل معاملات صورت‌گرفته در آخرین روز هفته منتهی به ۲۲ شهریور، ۱۶ هزار و ۱۳۱ تن و به ارزش بیش از ۲۵۲ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ریال است.


با اتمام معاملات این روز، ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۶ از مرز ۱۶ هزار میلیارد گذشت. این درحالی است که ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال ۹۶ تا کنون رشدی معادل ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.


معامله بیش از ۴۶ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی


در جریان معاملات روز چهارشنبه، یک میلیون و ۲۴۶ هزار قرارداد معادل ۴۶ میلیون و ۵۸۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال شد.


در این روز، نمادهای بارپایه، کم‌باری، میان باری و بارپیک با متوسط قیمت‌ ۳۵۵، ۳۰۲، ۳۵۵ و ۴۰۰ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. همچنین، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سماه ۹۶۱، یک هزار و ۵۹۶ قرارداد با ارزشی بالغ بر ۶ میلیارد ریال معامله شد.


خاطرنشان می‌ شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۱ مهر ۹۶ گشایش و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۶ تا ۲۸ شهریور ۹۶ در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.


در مجموع ارزش معاملات روز چهارشنبه بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به ۲۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال بالغ شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر