13 آبان 1396 - 10:19

برنامه ریزی بانک مرکزی و همکاری بانک ها در طرح ضربتی وام ازدواج

روند کند پرداخت تسهیلات ازدواج و انباشت تقاضا، مبلغ کم و تضامین سخت سه مشکل بزرگ متقاضیان وام ازدواج در سال های گذشته بود و دولت با برنامه ریزی مناسب برای حل این مشکلات اقدام کرد.
کد خبر : ۷۷۰۶۷
وام ازدواج

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد)  در طرح ضربتی وام ازدواج که از دو ماه پیش شروع شد و به تازگی پایان یافت بانک مرکزی برای تسهیل در وام گیری متقاضیان، تعداد ضامن ها را به یک رساند و همچنین هشت جایگزین ضامن برای زوجین در نظر گرفت و در واقع موانع سخت ضمانت را که پیش از این مشکلات زیادی برای متقاضیان این تسهیلات به وجود آورده بود را از میان برداشت.


در حالی که پیش از این مدت زمان دریافت وام به بیش از یکسال می رسد این زمان به  کمتر از یک ماه رسید. پیش از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر در صف وام ازدواج بودند و در طرح ضربتی وام ازدواج این تعداد هم اکنون به کمتر از ۱۳۰ هزار نفر رسیده است به علاوه اینکه مناطق کم برخوردار نیز در اولویت دریافت تسهیلات قرار گرفتند. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به همکاری مناسب بانک ها در این طرح اعلام کرد که در صورت افزایش تقاضا این طرح مجددا اجرایی می شود.


متقاضیان وام ازدواج با ابراز رضایت از طرح ضربتی وام ازدواج این طرح را اقدامی مناسب از طرف بانک مرکزی و نشانه توجه دولت و بانک ها به مشکلات مردم عنوان می کنند.


یکی از دریافت کنندگان وام ازدواج  با بیان اینکه پیش از این مبلغ وام ازدواج نفری ۵۰۰ هزار تومان برای هر زوج بود و مدت زمان زیادی طول می کشید تا وام دریافت شود به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: در عین حال برای همین مبلغ کم هم با مشکلات زیادی رو به رو بودیم.


وی با بیان اینکه بارها مجبور شدیم برای دریافت مبلغ کم ضامن ها را به بانک ببریم و مطرح می شد که نامه کسر از حقوق از ضامن ها گرفته شود می گوید: خوشبختانه این مشکلات دیگر برای دریافت وام ازدواج وجود ندارد.  یکی دیگر از شهروندان  می گوید:  پیش از این برای دریافت وام ازدواج حتی کار به بازرسی بانک ها نیز می رسید.


یکی دیگر از شهروندان که به واسطه شغلش ارتباط بیشتری با زوج های جوان دارد با بیان اینکه بسیاری از آنها روی وام ازدواج، حساب باز کرده اند و برای خرید جهیزیه به دنبال وام ازدواج هستند می گوید: مشکلات مالی باعث می شود که خیلی از جوانان از ازدواج منصرف شوند و با افزایش مبلغ وام ازدواج حداقل تا حدودی مشکلات اولیه جوانان برای ازدواج کمتر می شود.


شهروند دیگری با اشاره به مبلغ سه میلیون تومانی که پیش از این برای وام ازدواج پرداخت می شد ،می گوید: سه میلیون تومان هزینه خرید یک گوشی نیز نمی شود. یک شهروند بازنشسته  با بیان اینکه سه میلیون تومان، هزینه گل زدن یک ماشین هم نمی شود به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: چگونه می توان بدون کمک وام ازدواج با هزینه های بازنشستگی دختر را به خانه بخت فرستاد.


در طرح ضربتی تسهیلات ازدواج مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام به هر یک از زوجین که مجموعا ۲۰ میلیون تومان می شود پرداخت شد. مدت زمان بازپرداخت این وام چهار سال  وسود آن ۴ درصد است.


بر اساس گزارش بانک مرکزی و همزمان  با پایان دوره دو ماهه طرح ضربتی وام ازدواج آمارها نشان داد، بیش از ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات با مبلغی بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان در این مدت پرداخت شده است، بنابراین صف متقاضیان تعیین تکلیف نشده از حدود ۵۰۰ هزار نفر از ابتدای شروع طرح به کمتر ۱۳۰ هزار نفر در پایان این دو ماه رسید. این درحالی است که تا پیش از این همواره تعدادی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر سالانه در صف وام ازدواج قرار داشتند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر