25 آبان 1396 - 09:36

دیواندری

شسشیشسُظششطشسسساشبشلبشلل
کد خبر : ۷۷۷۵۸
دیواندری

افتخار بزرگی است در پنجمین گردهمایی بانکداری و کسب و کار ایران-اروپا به شما خیر مقدم عرض کنم. می خواهم از آقای دکتر مالکی برای سازماندهی این اتفاق معتبر تشکر کنم. همچنین از آقای دگتر مجیدی سفیر ایران در آلمان برای حمایت جدی او از این رویداد و همچنین حضور امروز او در کنار ما.
در پژوهشکده پولی و بانکی مفتخر به داشتن همکاری با گروه «مالکی» برای آغاز این رویدار ۲ سالانه هستیم که در تهران و فرانکفورت برگزاری می شود و می تواند فرصت ها و چالش هایی که ایران و اروپا در باز برقراری روابط بانکی و تجاری دارند را مورد توجه قرار داد.
۴ کنفرانس موفق را در ایران و آلمان برگزار کرده ایم و امروز خرسند هستیم تا دور پنجم آن را که مقارن با نوزدهمین کنفرانس هفته مالی اروپا شده است را برگزار کنیم.
در این نشست اشاره ای سریع به بروز رسانی روند توافق هسته ای، چشم انداز اقتصاد و فضای کسب و کار  ایران و همچنین پیشرفت های صنعت بانکداری خواهم داشت.
همانظور که می دانید. برجام یا توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضاء رسید و اجرای آن در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی شروع شد. امروز ایران وارد دوره جدیدی روابط اقتصادی با جامع بین الملل شده است.
سرمایه گذاری مستقیم خارجی به طرز معناداری  به دلیل اعتماد بالای سرمایه گذاران خارجی و ارزشمندی اعتبار بهبود یافته ایران، افزایش پیدا کرده است.
بعداز یک دهه. دسترسی ایران به فاینانس خارجی هزینه پایین و وام های بین المللی ممکن شده است و انتظار می رود این روند در سال ۲۰۱۸ میلادی تداوم داشته باشد.
علی رغم موانع بوجود آمده توسط دولت جدید آمریکا. برجام توسط تمامی طرف های آن از جمله آمریکا تا کنون محترم بوده است.
حمایت جدی طرف های امضاء کننده برجام (انگلیس. فرانسه. چین. روسیه و آلمان) بعنوان کلیدی برای تداوم توافق هسته ای ایران در مسیر اجرای آن است.
انتخاب مجدد رییس جمهور روحانی و تمرکز او بر روی اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی برای یک دوره چهار ساله دیگر در حال بوجود آوردن انگیزه های بیشتر برای سرمایه گذاران خارجی و همچنین ایجاد فضای کسب و کار مثبت تری برای شرکت های بین المللی است.
تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی از رشد ۱۲.۵ درصدی برخوردار شد که از مجموع این رشد  فوق العاده.،۶۱.۶ درصد به صنعت نفت ایران نسبت داده می شود.
تمامی بخش های اقتصادی بجز بخش ساختمان سازی از رشد مثبتی برخوردار بوده اند. نرخ بیکاری کمی کاهش پیدا کرد؛ اما همچنان بعنوان مهمترین چالش اقتصاد باقی مانده است.
نرخ تورم در دست کنترل است و برای اولین بار در ۳ دهه اخیر تک رقمی شد و انتظار می رود در سال ۲۰۱۸ میلادی کمتر از ۱۰ درصد باقی بماند.
تجارت ایران رشد معناداری داشته است و واردات ایران هم بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم برای صادرات بیش از ۱۲ درصد است.
همچنین نرخ بانکی به خوبی کاهش پیدا کرده و به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و ذخایر ارزی  به دلیل افزایش صادرات روبه افزایش است.  اکنون ایران دسترسی به وام های بین المللی با بهره پایین و نیز اعتبار صادرات از سوی کشورهای مختلف دارد.
از زمان اجرای برجام. اروپا و آسیا فعال ترین گروه در اقتصاد ایران بوده اند. قرار دادهای تاریخی ایران با بوئینگ. ایرباس. توتال. رنو و تامین اولین وام های خارجی مهم. خط های اعتباری به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد دلار نشان دهنده محلق شدن مجدد ایران به اقتصاد جهانی است. برای مثال تا کنون قرار دادهایی در حوزه های مختلف از جمله هوانوردی. انرژی. انرژی های پاک. خودروسازی. تجارت الکترونیک. پتروشیمی. حمل و نقل. معدن. بخش خرده فروشی. کالاهای تند مصرف .... منعقد شده است.
همانظور که قبلا گفته شد. شاهد بازگشت آژانس های اعتبار صادرات به ایران بمنظور تسهیل تجارت خارجی و فاینانس پروژه ها با اروپا و آسیا بوده ایم.
انتظار ما بر این است که آژانس های اعتبار صادرات و خطوط اعتباری بانک های اگزیم به وضعیت قبل از تحریم ایران برگردد.
در ارتباط با صنعت بانکداری. بعداز اجرای برجام تمامی بانک های ایرانی با طرف های خارجی لینک هایی را برای انجام تراکنشی که بطور منظم باشد.دوباره ایجاد کردند.
اگرچه بازگشت کامل ما به وضعیت قبل از تحریم بیشتر از آنچه که مورد انتظارمان بوده. در حال زمان بردن است.
با برداشته شدن موانع قانونی. انتظار می رود بانک های مهم در باز برقرار روابط خود با ایران تسریع داشته باشند.
بهبود در برقراری روابط بانکی با طرف خارجی. گستردگی استفاده از ال سی ها. دسترسی مجدد به سوئیفت. وصل شدن به سیستم پردخت یورو. تسهیل فرآیند فاینانس خارجی. بهبود رتبه اعتباری و ارتقاء وضعیت ایران در جوامع بین الملل بعنوان مهمترین دستاوردهای اجرای برجام در دو سال اخیر محسوب می شود.


در ادامه اصلاحات مورد انتظار، در طول 2 سال گذشته، بانک مرکزی ایران، بانک ها و موسسات اعتباری ایرانی را تشویق کرده تا اظهارنامه های(صورت های) مالی خود را براساس استانداردهای IFRS تنظیم کنند و خود را با آخرین قوانین و مقررات جهانی بانکداری درباره شفافیت و افشا تطابق دهند.


‎اتخاذ این روش ها، موسسات مالی، حسابرسان و بانکداران اروپایی را قادر می سازد تا درک بهتری از گزارشات موسسات ایرانی داشته باشند و تصمیمات خود را در تعامل با نظام بانکی ایران با آگاهی بیشتری بگیرند.


‎بعد از اجرای برجام، بیش از 800 خط کارگزاری بین بانک های ایرانی و 286 بانک خارجی برقرار شده و این موضوع منجر به گشایش 30 هزار ال سی و انجام 160 هزار انتقال رسمی بانکی شده است که تجارت 45 میلیارد دلاری ایران با شرکای تجاری اش را پوشش داده است. این نمونه ای موفق از نتایج مثبت برجام است که ما امیدوار هستیم در آینده تداوم داشته باشد.


‎در بخش نتیجه گیری، مایلم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران متعهد به ایجاد یک فضای امن است که ثبات مالی و پولی را ایجاد کرده و همزمان از سرمایه گذاران داخلی و بین المللی حمایت می کند. بنابراین مایلم تا از تمامی سرمایه گذاران، ارائه دهندگان خدمات و بانکداران اروپایی دعوت کنم تا فعالانه در اقتصاد کشور ما در دوران پساتحریم مشارکت کنند و از امتیاز فرصت های استثنایی بازار ایران بهره مند شوند.


‎در پایان اجازه می خواهم تا تمامی شما را برای بازدید از ایران و شرکت در دور بعدی این کنفرانس که در ماه می سال 2018 در تهران برگزار خواهد شد، دعوت کنم.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر