همزمان با انتشار اولین نمونه بورسی تشریح شد:

نقش راهبردی گزارش تفسیری مدیریت در بازار سهام

معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران اعلام کرد: شرکت های بورسی باید گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان دوره ای ۳، ۶ و ۹ ماه و صورت­‌های مالی سالانه، تهیه و افشا کنند
کد خبر : ۸۰۲۵۷
حسینی مقدم

به گزارش ایبِنا، گزارش تفسیری مدیریت، تحلیل مدیریت از صورت‌های مالی و دیگر داده‌های آماری ناشر است که به فهم و درک بیشتر سهامداران شرکت از وضعیت مالی فعلی و آینده، تغییرات در وضعیت مالی و نتایج عملیات شرکت کمک خواهد کرد.


درباره اهمیت این گزارش، روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و امور اعضاء گفت: یکی از تغییرات با اهمیت در دستورالعمل افشا پس از اصلاحات اخیر، جایگزین شدن گزارش تفسیری مدیریت به جای گزارش پیش بینی عملکرد سالانه است.


مفاهیم آینده‌نگر


وی با اشاره به اینکه گزارش تفسیری شامل جملات آینده‌نگری است که با رویدادهای آتی یا عملکرد مالی آتی شرکت در ارتباط است، اظهارداشت: کلماتی نظیر «پیش‌بینی»، «باور»، «برآورد»، «انتظار»، «تمایل»، «خواسته»، «احتمالاً» و اصطلاحات مشابهی که به شرکت مربوط است بیانگر جملات آینده‌نگر است.


معاون ناشران و امور اعضاء بورس تهران در ادامه افزود: جملات آینده‌نگر نشان‌دهنده انتظارات، باورها یا پیش‌بینی‌های جاری از رویدادها و عملکرد مالی آتی است. این جملات در معرض ریسک‌ها، عدم قطعیت‌ها و مفروضات غیر قطعی قرار دارند. بنابراین نتایج واقعی ممکن است متفاوت از نتایج مورد انتظار باشند.


الزام انتشار گزارش های شفاف


وی با تاکید بر اینکه ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مکلفند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان دوره ای ۳، ۶ و ۹ ماه و صورت های مالی سالانه، تهیه و افشا کنند خاطرنشان کرد: شرکت ها می بایست اظهارنظر حسابرس خود نسبت به گزارش تفسیری مدیریت، که همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه و سالانه تهیه می‌شود را نیز ارائه کنند. ضوابط تهیه و راهنمای به کارگیری گزارش تفسیری مدیریت طی ابلاغیه‌ای به اطلاع ناشران، حسابرسان و سایر استفاده کنندگان می رسید.


۵ سرفصل ویژه


معاون ناشران و امور اعضاء بورس تهران خاطرنشان کرد: مطابق راهنمای به کارگیری ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت «ابلاغیه ۵ دی ۹۶ مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار»، گزارش مذکور باید در ۵ سرفصل شامل «ماهیت کسب و کار، اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت برای دستیابی به آن اهداف، مهمترین منابع، ریسک‌ها و روابط، نتایج عملیات و چشم‌اندازها و مهمترین معیارها و شاخص‌های عملکرد برای ارزیابی عملکرد در مقایسه با اهداف اعلام‌شده» تهیه و منتشر شد.


لازم به ذکر است برای آشنایی با گزارش تفسیری مدیریت و مصادیق افشای اطلاعات، یک نمونه از گزارش تفسیری مدیریت برای یک شرکت سیمانی ارائه شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر