21 دی 1396 - 10:19

۲۰ درصد قیمت خودرو در ایران بدلیل سود تسهیلات بانکی است

عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس هیئت مدیره صنایع همگن قطعه سازی گفت: ۲۰ درصد قیمت خودرو در ایران ناشی از نرخ سود تسهیلات بانکی است.
کد خبر : ۸۰۳۲۵
خودرو

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا نجفی منش با بیان این مطلب افزود: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی بسیار ما را آزار می دهد بطوری که همتای ما در کشوری مثل چین یا ژاپن تنها ۳ درصد سود بانکی پرداخت می کند اما در ایران، نرخ سود تسهیلات با اسم ۱۸ درصد با اندکی تعویق به ۲۸ درصد خواهد رسید.


نجفی منش افزود: ۲۰ درصد قیمت خودرو در ایران فقط در نرخ سود تسهیلات بانکی آن خلاصه می شود و این در حالی است که تورم نیز سال به سال صنعت خودرو در ایران را از صحنه رقابت دور می کند.


وی با بیان اینکه نرخ ارز در ایران هرگز واقعی نبوده است، افزود: در ایران همیشه به منظور واردات برخی کالاها سعی بر این بوده که نرخ ارز را پائین نگه دارند در حالی که ما در اتاق بازرگانی طی محاسبه ای به این نتیجه رسیدیم که براساس قوانین ۴ و ۵ توسعه، نرخ ارز باید معادل تورم داخل و خارج تعدیل شود.


رئیس هیئت مدیره صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: حتی وجود ۱۰ درصد تورم در کشور هم به صنعت خودروسازی ایران آسیب جدی وارد می کند ضمن اینکه باید دامنه مقیاس تولید را در ایران وسعت بخشید و در صورت مهار نشدن این عوامل، تولید داخلی هرگز رقابت پذیر نخواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر