10 بهمن 1396 - 15:47

تسهیل روابط مالی بنگاه‌ها با استقرار یک سامانه کشوری

عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن در دومین اجلاس مدیران تحول دیجیتال گفت: استقرار یک سامانه کشوری برای کسب و کارهای B۲B به منظور تسهیل روابط مالی بنگاه ها است.
کد خبر : ۸۱۳۴۶
نشست

به گزارش ایبِنا، فردوس باقری افزود: رویکرد این پلتفرم پوشش و تسهیل فعالیت های مالی و کسب و کاری SME ها است یعنی آندسته از بنگاه ها که تعداد شاغلین این بنگاه بین ۵ تا ۵۰ نفر است. وی اظهارداشت: موضوع بعدی برای فضاسازی SME ها چرخه اطلاعات لجستیک چرخه مالی و موضوع اعتبارسنجی روی یک پلتفرم به منظور تسهیل فعالیت این کسب و کارها است.


کمک به SME ها برای ورود به چرخه کسب و کار


باقری افزود: با این رویکرد SME ها را کمک می کنیم تا بتوانند وارد چرخه کسب و کار شوند. وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های شاپرک تعداد تراکنش پذیرش شده از ابتدای سال ۹۴ در شبکه شاپرک به نسبت ۶ ماه ابتدایی سال ۹۶ با افزایش ۲۰۰ درصدی مواجه شده و افزایش حجم ریالی این تراکنش ها نیز مشهود است که بیانگر استقبال از پرداخت الکترونیک در کشور است.


باقری اذعان داشت: در اکوسیستم سککوک، آموزش های لازم برای افزایش فروش بنگاه ها، اشتراک گذاشتن اطلاعات در ۸۰۰ شهرک صنعتی موجود در کشور و ایجاد بستری به منظور توسعه صادرات برای SME ها قرار داده شده است.


ایجاد ظرفیت های صادراتی


وی ادامه داد: ایجاد ظرفیت های صادراتی برای SME ها از شاخصه های مهم این اکوسیستم است که ظرفیت خوبی به منظور ایجاد اشتغال پایدار در کشور ایجاد می کند و از رکود ایجاد شده در کشور در بخش اشتغال جلوگیری می کند.


وی خاطر نشان کرد: در اکوسیستم سککوک سعی شده با پوشش کل چرخه کسب و کار SME ها سادگی عمل نیز مورد توجه قرار گرفته است زیرا هدف این سیستم کسب و کارهای کوچک است. باقری یادآور شد: این سامانه ترکیبی از پلتفرم B۲B و B۲C است و ابزارها در این اکوسیستم تلفیق شده که منجربه مدیریت بهینه منابع در آن می شود.


عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن با بیان این که در این اکوسیستم ۴۰ هزار بنگاه فعال می توانند از ظرفیت های یکدیگر آگاه شوند از اینرو هم تامین کنندگان منابع و خریداران محصول در این اکوسیستم حضور دارند.


باقری یادآور شد: هر تامین کننده در این سامانه می تواند خریدار یک محصول از بنگاه دیگر باشد و محصولات بنگاه های کوچک و متوسط در بنگاه های بزرگ استفاده به منظور تولید محصول نهایی استفاده می شود. وی خاطر نشان کرد: در این سامانه به توسعه بازار از طریق استارتاپ ها و شرکت های نوپا توجه شده است.


باقری با بیان اینکه یکی از معضلات در کسب و کارهای کوچک معضل تامین مالی است گفت: شبکه بانکی به دلیل مشکلات متعدد از جمله معوقات بانکی و تنگنای مالی توان تامین مالی تمام کسب و کارها در کشور را ندارد از اینرو با استفاده از یک زنجیره تامین مالی در اکوسیستم سککوک می توان شبکه بانکی را در درآمدهای غیرمشاع یاری کرد و توسعه و تامین منابع را از این بخش افزایش داد.


وی اذعان کرد: در حال حاضر، در شبکه دیجیتال به دنبال پایه گذاری یک شبکه تامین مالی بر اساس اعتماد اعضای این اکوسیستم به منظور کاهش هزینه ها هستیم. عضو هیات مدیره شرکت توسن گفت: در مسیر B۲B تامین مالی در این سامانه طی یک زنجیره انجام می شود و چرخه تامین مالی SME ها مورد توجه قرار داده ایم.


باقری ادامه داد: در کشورهای مختلف صندوق های تخصصی نقش تامین مالی در این بخش را بر عهده می گیرند و تاکنون دو صندوق توسعه ای به این سامانه پیوسته اند که در حدود ۱۲۰۰ میلیارد ظرفیت فاینانس در این بخش را به وجود می آورند.


وی تصریح کرد: بنگاه ها با اخذ ضمانت نامه عضو این زنجیره می شوند و ظرفیت برای انجام معامله اعتباری برای آنها به وجود می آید. وی تاکید کرد: رویکرد این سامانه در بحث تامین مالی به عنوان یک زیر ساخت اعتباری است که می تواند زمینه خرید بر اساس عقد برات در اکو سیستم سککوک فراهم کند.


باقری افزود: امضای دیجیتال نیز در این سیستم به صورت الکترونیکی اجرایی شده است. وی با بیان اینکه دو بانک با این شبکه تفاهم نامه امضا کرده اند، گفت: استفاده از فناوری بلاک چین در بحث احراز هویت و برای دریافت عوارض در این سیستم به کار گرفته شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر