18 بهمن 1396 - 12:06
گزارش میدانی ایبِنا از دومین روز پیش فروش سکه

اختصاص باجه برای پیش فروش سکه/ استقبال خریداران خُرد

عمده ترین افرادی که در طرح پیش فروش سکه مشارکت می کنند خریداران خُردی هستند که تمایل دارند بخشی از سرمایه خود را در بازار سکه سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۸۱۸۱۳
سکه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، طرح پیش فروش سکه از صبح روز گذشته (سه شنبه ۱۷ بهمن ماه) با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری، در یک هزار و ۱۳۱ شعبه بانک ملی در سراسر کشور آغاز شده است.


بررسی های میدانی نشان می دهد که بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل پیش فروش سکه تمام بهار آزادی در شعب اصلی اجرای این طرح، باجه ای را به این موضوع اختصاص داده است. البته صف انتظار در شعبه های بزرگتر بانک ملی و نزدیک به بازار تهران نسبت به دیگر شعبه ها شلوغ تر هستند.


داشتن حساب در بانک ملی از دیگر شرایط این پیش خرید است. هر مشتری باید قبل از مراجعه به شعبه به تعدادی که قصد خرید سکه دارد، پول به حساب خود نزد بانک ملی ایران واریز و سپس به شعب منتخب مراجعه و نسبت به پیش خرید سکه اقدام کند.


البته بررسی های میدانی حاکی است شعب امکان پاسخگویی در صورت شلوغی و افزایش مراجعات را دارند. مشتریان در بدو ورود به شعب منتخب بانک ملی می توانند فرم های مربوط به پیش خرید را از باجه های خدمت الکترونیک دریافت کرده و سپس در صف انتظار باجه در نظر گرفته شده برای این موضوع منتظر بمانند.


براساس این طرح سکه های تمام بهار آزادی منقش به تصویر حضرت امام خمینی(ره) که توسط بانک مرکزی ضرب شده است، به متقاضیان فروخته خواهد شد.


همه افراد بالای ۱۸ سال به هر تعداد و بدون هیچ گونه محدودیتی در تعداد می توانند سکه پیش خرید کنند. سکه ها در دو سررسید ۶ ماهه و ۱ ساله به متقاضیان تحویل خواهد شد.


ودیعه دریافتی برای هر قطعه سکه ۱۰ میلیون ریال (یک میلیون تومان) است و مابه التفاوت قیمت آن در زمان تحویل سکه به قیمت روز دریافت خواهد شد. برای سکه های تحویلی در سررسید شش ماهه ۴ درصد و برای سکه های تحویلی در سررسید یک ساله ۹ درصد تخفیف از قیمت روز تحویل در نظر گرفته شده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از آنها دریافت نمی شود.


براین اساس با توجه به سرمایه یک میلیون تومانی نرخ سود برای پیش خرید سکه در دوره شش ماه حدود ۱۱ درصد و در دوره یک ساله ۱۵ درصد خواهد بود. خریداران، برای تحویل سکه های پیش خرید شده در زمان سررسید فقط می توانند به شعبه ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده مراجعه کنند.


بررسی های خبرنگار ایبِنا و گفت و گو با خریداران نیز نشان می دهد که استقبال از طرح خوب بوده است.


 یادآورمی شود، روز گذشته بیش از ۱۳ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر