20 فروردين 1397 - 10:15

سهم ۳.۵ تریلیون دلاری مناطق آزاد تجاری جهان در اقتصاد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد که سهم مناطقه آزاد تجارت جهانی از صادرات ۳.۵ تریلیون دلار است؛ ضمن اینکه ۶۶ میلیون نفر در این مناطق اشتغال دارند.
کد خبر : ۸۴۲۵۸
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از ترید عربیا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ منطقه اقتصادی ویژه یا همان منطقه آزاد تجاری در سرتاسر جهان در ۱۳۰ کشور وجود دارد که سالانه به ارزش ۳ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات از طریق آنها انجام می شود.


همچنین سهم صادرات جهانی به ۱۵ تریلیون و ۴۶۰ میلیارد دلار رسیده که سهم مناطق آزاد تجاری ۲۲.۶۳ درصد از مجموع رقم اعلام شده است؛ ضمن اینکه سهم مناطق آزاد تجاری در آسیا از صادرات، ۲ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار است و از این حیث در جهان پیشتاز است.


گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حاکی از آن دارد که سهم مناطق آزاد تجاری در منطقه خاورمیانه از تجارت جهانی ۵۵۲ میلیارد دلار است. از سویی دیگر مناطق آزاد تجاری ۵۰۰ میلیارد دلار به تجارت جهانی اضافه می کنند و ۶۶ میلیون نفر توسط شرکت ها در این مناطق مشغول به کار هستند.



در خاورمیانه امارات متحده عربی با داشتن بیش از ۴۵ منطقه آزاد تجاری و ۱۰ منطقه دیگر که در دست احداث است، بیشترین مناطقه آزاد تجاری را به خود اختصاص داده است. البته امارت از جمله کشورهایی است که به سرمایه گذاران خارجی مالکیت ۱۰۰ درصد در شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد اعطاء می کند.


بر همین اساس، «محمد الزارونی» رییس سازمان مناطق آزاد جهان و رییس منطقه آزاد فرودگاه دوبی گفت: مناطق آزاد تجاری به عنوان ابزاری برای توسعه در بسیاری از اقتصادها در سرتاسر جهان شناخته می شوند و یکی از اهداف ما افزایش آگاهی از منافعی است که در مناطق آزاد می توان در جهت بالابردن سرمایه گذاری مستقم خارجی، تجارت، ارتقاء و ایجاد تنوع فرهنگی به دست آورد؛ ضمن اینکه از بستر آن می توان به سمت نوآوری، توسعه مهارت ها، صنایع، اشتغالزایی، ایجاد ثبات در اقتصاد جهانی و رونق در ملت ها حرکت کرد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر