04 خرداد 1397 - 13:48

نشست سه ساعته ایران و ۱+۴ در وین برگزار شد

اولین جلسه کمیسون مشترک برجام به منظور حفظ توافق هسته ای و بررسی‌ همکاری‌های اقتصادی امروز برای اولین بار از زمان خروج آمریکا از این توافق، در وین اتریش برگزار شد.
کد خبر : ۸۶۳۲۳
کمیسیون برجام

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امروز اولین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزیران خارجه بدون حضور آمریکا و به ریاست هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین اتریش برگزار شد. معاونین وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در هتل کوبرگ وین دورهم جمع شدند تا امکان حفظ برجام، از جمله موضوع همکاری‌های اقتصادی، را بررسی کنند.


یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در نشست امروز ۱+۴ با ایران در هتل کوبرگ اتریش حاضر بود.


سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نمایندگی ایران را در این نشست برعهده داشت. ایران تاکید دارد که اروپا باید تضمین هایی عینی بدهد که منافع اقتصادی ایران با خروج آمریکا از برجام پابرجا خواهد ماند.


هنوز خبری رسمی از سوی هیات های حاضر در مذاکرات درباره گفت و گوهای انجام شده، منتشر نشده اما نفس حضور تمامی هیات ها نشان از عزم جدی طرف ها برای حفظ برجام دارد.


دیپلمات های اروپایی گفته اند که برآورده کردن تمامی خواسته های ایران برای حفظ برجام با دشواری هایی همراه است. با این حال احتمال دارد که تا دو هفته آینده نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برگزار شود.


جلسه امروز در حالی برگزار شد که رهبر معظم انقلاب یکی از اصلی ترین شرط های ایران برای حفظ برجام را تضمین تجارت با بانک‌های ایرانی از سوی بانک‌های اروپایی تعیین کرده است. همچنین تضمین فروش کامل نفت ایران، عدم طرح مباحث موشکی و منطقه‌ای ایران،   صدور قطعنامه علیه آمریکا به دلیل نقض برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا در کنار ثابت کردن عدم بدعهدی همچون مذاکرات سال ۸۳ توسط ۳ کشور اروپایی از شروط رهبر انقلاب برای حفط توافق برجام ۴+۱ است. همچنین ایران حق دارد در صورتی که با تعلل اروپا روبرو شد، فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کند.


یک دیپلمات ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است که تهران تا روز دهم خرداد منتظر است که یک بسته اقتصادی از طرف اروپا دریافت کند. وی با بیان اینکه این بسته باید خروج آمریکا از برجام را جبران کند، گفته است: ما انتظار داریم که این بسته را تا پایان ماه می (۱۰ خرداد) از اروپا دریافت کنیم.


در هر شرایطی ارز مورد نیاز مردم تامین خواهد شد


حسن روحانی رییس جمهوری چهارشنبه شب و در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب گفت: در همه تصمیمات، رهبر انقلاب راهنما و هادی دولت بوده اند و کشور با برجام یا بدون برجام به‌خوبی اداره خواهد شد.


روحانی تاکید کرد: اگر پنج کشور بتوانند منافع کشورمان را در برجام تامین کنند آن را بدون آمریکا ادامه خواهیم داد. اقدامات اخیر آمریکا ملت بزرگ ایران را هم‌صداتر و متحدتر کرده است و در شرایطی که ملت متحد ایران پشت سر رهبر انقلاب قرار گرفته، هیچ قدرتی نمی‌تواند این ملت بزرگ را به زانو در آورد.


رییس جمهور افزود: تحریم‌ها و فشارها تأثیری در برنامه‌ریزی‌های سال ۹۷ و سال‌های بعد نخواهد داشت و در هر شرایطی ارز مورد نیاز مردم تامین خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر