به دلیل کاهش ارزش پول صورت گرفت :

انتشار اسکناس ۵۰۰ پوندی توسط بانک مرکزی سودان جنوبی

بانک مرکزی سودان جنوبی به دلیل کاهش ارزش پول این کشور و تسهیل امور داد و ستد شهروندان خود اسکناس ۵۰۰ پوندی منتشر می کند.
کد خبر : ۸۷۰۳۲
پول سودان

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی سودان جنوبی اعلام کرد که بالاترین اسکناس این کشور را با ارزش ۵۰۰ پوند برای تسهیل در تعاملات روزمره تجاری شهروندان خود منتشر خواهد کرد.


این اسکناس جدید معادل ۱.۵ دلار است و از ماه جاری میلادی در سبد پولی این کشور قرار خواهد گرفت و از آنجایی که تورم بالای این کشور در حال کاهش ارزش پول سودان جنوبی است، اسکناس ۵۰۰ پوندی  باعث می شود تا شهروندان این کشور اسکناس های کمتری را با خود حمل کنند.  


در حال حاضر بزرگترین اسکناس سودان جنوبی، اسکناس ۱۰۰ پوندی است. از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد به دلیل شکل گرفتن اختلافات داخلی در این کشور، اقتصاد سودان جنوبی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.


اختلافات در این کشور منجر به آسیب رساندن به تولید نفت خام این کشور شده و تولید فعلی سودان جنوبی به کمتر از نصف از سطح قبل از جنگ داخلی که معادل ۲۴۵ هزار بشکه در روز بوده، رسیده است.


از طرفی هم نرخ تورم سربه فلک کشیده این کشور، ارزش پول سودان جنوبی را زمین زده و از دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به بعد بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا در بازار سیاه از دست داده است.


بر پایه این گزارش، در ماه مارس سال جاری میلادی تورم سودان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۱۶۱.۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۰ ماه اخیر هم میانگین تورم این کشور ۸۹ درصد اعلام شده و اوج تورم سودان جنوبی به اکتبر ۲۰۱۶ میلادی با رقم ۸۳۵.۷۰ درصد بر می گردد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر