28 خرداد 1397 - 17:05

پاسخ بانک صادرات به هفت پرسش سازمان بورس

بانک صادرات به پرسش های سازمان بورس درباره صورت های مالی میاندوره ای حسابرسی شده ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ پاسخ داد.
کد خبر : ۸۷۲۵۹
بانک صادرات

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، سازمان بورس در نامه ای خطاب به مدیر عامل بانک صادرات تاکید کرده بود که درباره صورت های مالی میاندوره ای حسابرسی شده ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ شفاف سازی کند.


بر همین اساس حجت اله صیدی در نامه ای خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تاکید کرد با توجه به اینکه عملیات طبقه بندی غیر جاری و برآورد ذخیره لازم مطابق با بخشنامه بانک مرکزی صورت می پذیرد، با رعایت مفاد بخش نامه های مذکور و بر اساس بند ۵ گزارش حسابرس نسبت به احتساب مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دفاتر بانک اقدام شده است.


همچنین این بانک درباره مطالباتش از دولت این گونه توضیح داد: با توجه به مصوبه ۲۳ مرداد ماه سال ۹۶ هیات وزیران ابلاغی وزیر اقتصاد، وجه التزام مربوط به مطالبات از دولت بر اساس نرخ عقود مبادله ای شناسایی شده است. همچنین به منظور اتخاذ رویه یکسان، موضوع چگونگی و نحوه شناسایی وجه التزام مذکور در شورای هماهنگی بانک ها نیز مطرح شده است.


این گزارش حاکی است مدیر عامل بانک صادرات درباره اکچوئری و کسری منابع صندوق بازنشستگی و از کارافتادگی کارکنان بانک ها در این نامه قید کرده است: صندوق بازنشستگی و از کارافتادگی بانک ها مبادرت به تقسیط مطالبات خود بابت تعهدات اکچویری به اقساط ۱۵ ساله و بدون در نظر گرفتن نرخ سود به جای لحاظ کردن ارزش روز دارایی های بانک ها نزد خود به عنوان عامل کاهنده تعهدات اکچوئری در نظر گرفته است.


با توجه به تعهد وزارت اقتصاد در زمان خصوصی شدن بانک مبنی بر اینکه هرگونه کسری ذخایر احتمالی و دیگر بدهی های سنوات قبل تا تاریخ عرضه اولین سهام بانک که افشا و اعلام نشده باشد توسط دولت پرداخت خواهد شد.


ضروری است صندوق نسبت به تفکیک ارقام قبل از تاریخ خصوصی شدن بانک (سهم مطالبات از دولت) وبعد از خصوصی شدن (سهم مورد تعهد بانک) برای هریک از بانک هایی که در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده اند، اقدام کند که تا کنون این موضوع صورت نگرفته است.


در این راستا جلسه ای در وزارت اقتصاد با حضور بانک های خصوصی شده و صندوق بازنشستگی بانک ها برگزار و مقرر شد پس از اعمال نرخ های واقعی در محاسبات اکچوئری نسبت به محاسبه سهم دولت و اعلام آن اقدام شود. شایان ذکر است پس از تهاتر مبالغ پرداختی به صندوق مذکور و تامین کسری پرداختی به بازنشستگاه، نسبت به اعمال ذخایر مورد نیاز اقدام خواهد شد.


چهارمین سوال سازمان بورس درباره ذخیره مالیات بود که صیدی در این باره توضیح داده است که با استناد برگ قطعی مالیات عملکرد سال ۹۳، نسبت به کارسازی مبلغ یک هزار میلیارد ریال وجه نقد، مبلغ ۵۵۸ میلیارد ریال قبوض مالیات پرداخت شده شعب خارج و اجاره محل داخل کشور و همچنین تهاتر مبلغ ۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال از طریق اوراق تسویه خزانه با مطالبات از دولت ادقام شده است.


با توجه به اینکه عمده مالیات تشخیصی سال ۹۴ مربوط به برگشت هزینه مطالبات مشکوک الوصول ونحوه تخصیص هزینه های مشترک درآمدهای معاف و مسمول مالیات مقطوع است.


جلسه هیات حل اختلاف مالیات بدوی پس از اجرای قرار پرونده مالیات عملکرد سال ۹۴ در تاریخ ۴ اسفند ۹۶ تشکیل و نسبت به موارد اعتراض قرار رسیدگی مجدد صادر شده است.


در ادامه این اطلاعیه بانک صادرات در پاسخ به پرسش سازمان بورس درخصوص جرایم اضافه برداشت از حساب های بانک مرکزی توضیح داده است بانک در راستای ایفای مسولیت های اجتماعی و انجام تکالیف ابلاغی دولت نسبت به حمایت از موسسات میزان و تعاونی اعتبار ثامن اقدام کرده وعمده اضافه برداشت از بانک مرکزی ناشی از اینگونه فعالیت های حمایتی بوده است.


با این وجود به منظور رعایت مفاد بند ۷ گزارش اجمالی حسابرس و پس از بررسی محاسبات مربوط به وجه التزام اضافه برداشت از حساب جاری نزد بانک مرکزی، نسبت به احتساب مبلغ ۸ هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال ذخیره در دفاتر بانک اقدام شده است.


بانک صادرات درباره آخرین وضعیت موسسه اعتباری ثامن نیز توضیح داد. مطابق نامه شورای هماهنگی بانک ها، ساماندهی موسسه اعتباری ثامن توسط بانک انصار صورت می پذیرد. بنابراین موضوع از طریق بانک مرکزی در حال پیگیری است.


در پایان مدیر عامل این بانک درباره برنامه هایش جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت تاکید کرد: ضمن انجام اقدامات لازم برای کاهش روند زیاندهی که به دلیل عدم تناسب نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات اعطایی که موضوع مبتلا به اغلب بانک های کشور است، بانک در نظر دارد با صلاحدید سهامداران نسبت به تهیه و ارایه گزارش توجیهی افزایش سرمایه اقدام و موضوع را در صورت کسب مجوز از دولت و شرکت های سرمایه گذاری استانی، مدنظر قراردادن شرایط موجود در مفاد مواد ۳، ۵ و ۳۴ اصل ۴۴ قانون اساسی وهم چنین وجود متعهد پذیره نویسی، در مجمع عمومی فوق العاده مطرح کند.







ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها