مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس:

رشد بازار سهام واقعی است

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت:جهش بازار سرمایه به دنبال رشد صنایع و سهام بزرگ اتفاق افتاده و کاملا واقعی است.
کد خبر : ۸۷۹۷۵
محسن خدابخش

به گزارش ایبِنا، محسن خدابخش، رشد اخیر بازار سرمایه را متاثر از شرایط صعودی صنایع و شرکت های بزرگ دانست و گفت: البته ارزش ذاتی شرکت های بازار سرمایه نیز با توجه به مولفه های اقتصادی باید رشد کند و بر همین اساس موضوع ارزش جایگزینی را می توان مهمترین عامل رشد بازار سرمایه اعلام کرد.


این مقام رسمی نهاد ناظر با تاکید بر اینکه صعود بازار سرمایه که از هفته پایانی اردیبهشت ماه آغاز شده کاملا واقعی است، افزود: جهش بازار سرمایه به دنبال رشد صنایع و سهام بزرگ اتفاق افتاده و کاملا واقعی است.


نقش دلار


وی در ادامه به افزایش ارزش دلار اشاره کرد و افزود: با توجه به مولفه های اقتصادی بحث افزایش ارزش جایگزینی نیز در بازار سرمایه مهم شده، به همین دلیل رشد ارزش صنایع و شرکت ها برای به روز شدن ارزش جایگزینی از مهمترین دلایل صعود بازار سرمایه است که از شرکت های بزرگ آغاز شده و به طور قطع طی زمان، اکثریت بازار را در بر خواهد گرفت.


خدابخش با بیان اینکه سهامداران و سرمایه گذران تازه وارد را می توان به دو گروه متخصص و غیر متخصص تقسیم کرد گفت:سرمایه گذاران متخصص باید برای دریافت اطلاعات موثق و با اعتبار به سایت کدال مراجعه کنند و با بررسی اطلاعات ناشران، می توانند بهترین گزینه ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.


اهمیت تصمیم گیری صحیح


مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس تصمیم گیری گروه های غیر حرفه ای را برای خرید سهام و سرمایه گذاری بسیار مهم دانست و تصریح کرد: این گروه به هیچ وجه به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند و برای سرمایه گذاری از نهادهای متخصص کمک بگیرند.


وی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را یکی از ابزارهای خوب برای علاقمندان بازار سرمایه معرفی کرد و افزود: برخی سرمایه گذاران تمایل دارند وجه نقد خود را به طور مستقیم به خرید سهام اختصاص دهند، این گروه می توانند از خدمات شرکت های سبدگردان استفاده کنند.


نقش درجه ریسک پذیری


خدابخش، ارزیابی درجه ریسک پذیری را برای سرمایه گذاران بسیار مهم دانست و گفت: سرمایه گذاران خرد باید با توجه به درجه ریسک پذیری شان سهام انتخاب کنند؛ به عنوان مثال ممکن است با بررسی اطلاعات یک شرکت آینده خوبی را مشروط به محقق شدن برخی شرایط برای آن درنظر گرفت اما در صورتی که این پیش بینی ها رخ ندهد، ناشر رشد مورد نظر را نخواهد داشت. بر همین اساس سرمایه گذاران در انتخاب گزینه های خرید خود باید دقت کافی را داشته باشند.


وی در ادامه باز هم تاکید کرد: افرادی که دانش کافی برای ورود به بازار سرمایه را ندارند حتما از نهادهای تخصصی بهره بگیرند؛ همچنین سرمایه گذارانی که تخصص، دانش و اطلاعات کافی دارند در قدم اول باید درجه ریسک پذیری خود را مشخص کنند.


هدایت نقدینگی


خدابخش در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بازار سهام باید علاوه بر منفعت های شخصی، مزیت های دیگر این بازار را مدنظر قرار دهند، گفت: با ورود سرمایه های سرگردان جامعه به بازار سرمایه، این نقدینگی به بخش مولد محور اقتصاد کمک خواهد کرد و سرمایه گذاری در این بازار فقط نفع شخصی به همراه ندارد.


وی معتقد است : اگر تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه انجام شود و از سویی دیگر سرمایه گذاران با خرید سهام در سود و زیان شرکت ها شریک شوند، کل اقتصاد تحت تاثیر قرار می گیرد.


نگاه بنیادی


خدابخش با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران بازار سرمایه با نگاه بلند مدت و خرید سهام بنیادی به طور قطع سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازدهی را تجربه خواهند کرد، گفت: در کنار این موضوع تزریق نقدینگی های مردمی به بازار سرمایه در شرایط فعلی اقتصاد یک وظیفه اجتماعی نیز تلقی می شود و اگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد، سودهای کوتاه مدت وچند روزه بازارهای غیر مولد که به بدنه اقتصاد نیز لطمه می زند، جذابیت خود را از دست خواهد داد.


شرط ادامه رونق


مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس ادامه داد: بازار سرمایه زمانی به سودآوری پایدار می رسد که شرکت ها با رشد حاشیه سود ادامه دار مواجه شده و دانش بنیان شوند. در چنین شرایطی مشکلات اقتصادی نیز برطرف خواهد شد چراکه صنایع و تولید رونق می گیرند.


وی با تاکید بر اینکه اصلاح و نوسان ذات و جزء جدایی ناپذیر بازار است، گفت: با توجه به افزایش ریسک، کاهش روند بازدهی و کاهش نقدشوندگی بازارهای سفته بازانه، نقدینگی های جدیدی وارد بازار سرمایه شده است و پیش بینی تداوم رشد پیوسته و منطقی بازار سرمایه وجود دارد.


خدابخش در خاتمه گفت: تاکید سازمان بورس به ناشران بازار سرمایه اعمال سیاست هایی است که افزایش رشد و سودآوری بنگاه اقتصادی را به همراه دارد، تا فضایی شفاف وعادلانه برای همه سرمایه گذاران این بازار فراهم شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر