تورم ترکیه با ۱۵.۳۹ درصد به بالاترین رقم در ۱۵ سال اخیر رسید

اداره آمار ترکیه اعلام کرد که نرخ تورم این کشور در ماه ژوئن با رسیدن به بیش از ۱۵ درصد از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد بی سابقه است.
کد خبر : ۸۷۹۷۶
پرچم ترکیه

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره آمار ترکیه اعلام کرد نرخ تورم این کشور در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن به بیش از ۱۵ درصد رسید که از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود.


همچنین قیمت مصرف کننده در ترکیه در ماه گذشته میلادی به ۱۵.۳۹ درصد رسید که این رقم برای ماه می ۱۲.۱۵ درصد ثبت شده بود و اکنون نرخ تورم، فشارهای جدیدی را بر روی رجب طیب اردوغان رییس جمهور جدید ترکیه به منظور سرکوب کردن افزایش قیمت ها به دنبال خواهد داشت.


بیشترین افزایش سالانه تورم در ماه ژوئن در بخش خدمات حمل و نقل با ۲۴.۲۶ درصد بود؛ ضمن اینکه قیمت مبلمان و لوازم خانگی هم با رشد ۱۸.۹۱ درصد روبرو شد. از طرفی هم قیمت مواد غذایی پایه مانند پیاز، سیب زمینی و هویج در ترکیه با افزایش روبرو شد. بر همین اساس، مبارزه با تورم به عنوان موضوع اصلی در دولت جدید اردوغان محسوب می شود.


آخرین بار که نرخ تورم ترکیه به بالاترین حد خود رسید به ۱۵ سال قبل با رقم ۱۵ درصد بر می گردد؛ یعنی یکسال بعد از اینکه حزب اردوغان به قدرت رسید و ترکیه در حال خارج شدن از بحران مالی بود.


البته بانک مرکزی ترکیه تورم ۵ درصد را هدفگذاری کرده بود و پیش بینی آن برای تورم امسال ۸.۴ درصد است که آمار جدید هیچ قرابتی را با برآوردهای بانک مرکزی ترکیه ندارد. بر همین اساس، لیر ترکیه بیش از ۲۳ درصد خود را در مقابل دلار آمریکا در سال جاری میلادی از دست داده؛ ضمن اینکه تحلیل گران اقتصادی بر این باورند افزایش بیشتر تورم، بانک مرکزی این کشور را مجبور به بالا بردن نرخ تورم در ماه جاری میلادی می کند. ماه گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم را ۳۰۰ نقطه پایه افزایش داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر