03 شهريور 1397 - 11:59
بانک مرکزی شفاف سازی کرد؛

نوسانات شدید ارز به حداقل رسید/افزایش حجم معاملات در بازار ثانویه

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای با شفاف سازی معاملات انجام شده ارز اعلام کرد که سیاست‌های جدید این بانک توانست نوسانات شدید ارزی را به حداقل برساند.
کد خبر : ۹۰۳۳۰
بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این اطلاعیه پیرامون شفاف سازی بازار ارز اعلام کرد: 


۱.سیاست‌های جدید ارزی ابلاغی طی تصویب نامه شماره ۶۳۷۹۳ ط ۵۵۶۳۳ ه مورخ ۱۶/۵/ ۱۳۹۷ هیات محترم وزیران، تغییر راهبرد اساسی جهت مدیریت و کنترل بازار ارز کشور در چارچوب نظام شناور مدیریت شده و مکانیزم بازار بوده است.


۲. بازار ثانویه (اصلی) ارز کشور در حال تعمیق است، هم اکنون حجم معاملات ارزی در بازار مزبور در حاصل افزایش بوده و علاوه بر صرافی‌های مجاز به عنوان کارگزار، از روز ۱۳۹۷/۵/۲۷بانک‌های عامل نیز وارد این بازار به عنوان کارگزار شده‌اند؛ به طوری که معاملات بین صرافی‌ها و بانک‌ها مجاز است.


۳. میانگین وزنی نرخ خرید یورو و درهم امارات در روز ۱۳۹۷/۵/۲۹ به ترتیب ۹۳۸۲۸ و ۲۱۰۵۲۹ ریال و حجم کل معاملات کل فروش ارز صادراتی و خرید ارز بابت واردات از ۱۳۹۷/۱/۲۲تا ۱۳۹۷/۵/۳۰به ترتیب ۲.۸ و ۲.۰۶ میلیارد دلار بوده به طوری که در سامانه مزبور مازاد عرضه وجود د ارد که به مرور با توجه به ورود تقاضاهای جدید به بازار موقعیت مازاد تعدیل خواهد شد.


۴.ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی در ۱۳۹۷/۵/۱۹ ناشی از آسیب شناسی و اجرای سیاست‌های ابلاغی مورخ ۱/۲۲/ ۱۳۹۷ است، این سیاست نوسانات شدید ارز کشور را به حداقل رسانده و هم اکنون شرایط بازار آرام است، هرچند پیش بینی‌هایی نیز در خصوص روند شاخص بازار از سوی خانوارها و صاحبان کسب و کار وجود دارد ولی قطعا بانک مرکزی بر اساس اصول حرفه‌ای و تخصصی خود از توان به مراتب بالاتری جهت مدیریت و تنظیم بازار بر اساس سیاست‌های جدید ابلاغی برخوردار است.


۵. نحوه اخد مابه التفاوت نرخ ارز زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص طی تصویب نامه شماره ۷۰۳۲۰ ط ۵۵۶۳۳ ه مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۶ مطابق با پیشنهادات این بانک توسط هیات وزیران ابلاغ شد.


۶. تقاضای خرید ارز با توجه به نرخ‌های اعلامی صادرکنندگان در سامانه نیما در یکسو و هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی از سوی دیگر در سطوح پایینی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر