25 شهريور 1397 - 18:24

پرونده ویژه دانشجو برای بنگاه داری بانک‌ها؛

بنگاه داری علنی بانک دی + سند/ چرا این بانک به بیانات رهبرانقلاب بی‌توجه است؟
کد خبر : ۹۱۴۱۸


رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت از بنگاه داری بانک‌ها به شدت انتقاد کرده و فرمودند: بانک‌ها غلط می‌کنند که بنگاه داری می‌کنند.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت از بنگاه داری بانک ها به شدت انتقاد کرده و فرمودند بانک ها غلط می کنند که بنگاه داری می کنند.


صحبت های امام خامنه ای با اشراف کامل بر مبحث های اقتصادی بیان شده و ایشان با تسلط کامل بنگاه داری را یکی از آفت هایی می دانند که بلاگیر نظام پولی بانکی کشور شده است. 


بنگاه داری بنگاه ها باعث شده بانک ها از رسالت اصلی خود یعنی تسهیلات دادن به بخش تولید باز بمانند و رقیب بخش خصوصی شده و بخش خصوصی به هیچ وجه نتوانند با این شرکت ها رقابت کرده و تولید و اشتغال هر سال بدتر از سال قبل گردد. 


خبرگزاری دانشجو تصمیم دارد به بررسی بانک های بنگاه دار بپردازد تا بتواند در راستای منویات رهبری  قدم بردارد.


بانک دی از جمله بانک هایی است که به صورت علنی بنگاه داری کرده و از انتشار شرکت ها در سایت رسمی خود هیچ پروایی ندارد. در زیر هلدینگ وابسته به این بانک و شرکت های مختلف وابسته آن را بررسی می کنیم:



بنگاه داری علنی بانک دی + سند/ چرا این بانک به بیانات رهبرانقلاب بی‌توجه است؟



معرفی هولدینگ توسعه دیدار ایرانیان


هولدینگ توسعه دیدار ایرانیان فعالیت خود را از اردیبهشت ماه سال 1388 به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه مالی بانک دی در زمینه فعالیت های عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، صادرات و واردات ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و ساختمان، خدمات پیمانکاری، آموزش، نظارت و مدیریت بر پروژه و مشارکت و سرمایه گذاری در تأسیس شرکت های نوپا آغاز نمود.



بنگاه داری علنی بانک دی + سند/ چرا این بانک به بیانات رهبرانقلاب بی‌توجه است؟




شرکت رویای روز کیش، شرکت تجارت گسترفرداد، شرکت تجارت الکترونیک دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی، شرکت توسعه دنیای شهر کهن زیر مجموعه های این هلدینگ هستند.





جوابیه بانک دی به خبرگزاری دانشجو


پیرو انتشار خبری با عنوان« بنگاه داری علنی بانک دی» توسط خبرگزاری دانشجو ، روابط عمومی بانک دی جوابیه ای را به منظور ایجاد شفافیت و برطرف نمودن ابهام ذهنی هموطنان عزیز تنظیم نمود. متن این جوابیه بدین شرح می باشد:


مدیرعامل محترم خبرگزاری دانشجو


با سلام و احترام


پیرو انتشار خبری با عنوان«بنگاه داری علنی بانک دی» توسط آن خبرگزاری وزین در تاریخ 25/06/1397 با کد خبری 710878 جوابیه این بانک بدین شرح می باشد. لذا شایسته است آن رسانه بر اساس قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام نماید:


1. بانک دی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص خروج بانک ها از بنگاه داری با هدف افزایش بازدهی نظام بانکی و افزایش توان اعتباردهی بانک ها در چارچوب سیاست های دولت محترم و بانک مرکزی و نیز به منظور تحقق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مطابق اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلاح ساختار مالی بانک و فروش دارایی‌های مازاد را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.


2. بانک دی برای کمک به ایجاد تحرک در بازار پولی کشور اقداماتی در خصوص فروش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های مازاد خود انجام داده است و در نظر دارد تا پایان مهر ماه جاری برای واگذاری بخش زیادی از دارایی ها اقدام نماید و تا آن زمان درخواست هر مشتری که برای خرید نیروگاه برق دماوند اعلام آمادگی کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت ایده آل ترین آن ها از لحاظ قیمت وشرایط انتخاب خواهد شد.


3. بانک دی در راستای فروش اموال و دارایی های مازاد خود در سال جاری طی 4 نوبت اقدام به انتشار آگهی مزایده فروش در روزنامه های کثیرالانتشار کرده و تعداد 83 فقره از دارایی های مازاد خود را به مزایده گذاشته است.


4. شرکت های تابعه بانک دی که در خبر به آن اشاره شده است جزو شرکت های ابزاری و خدماتی بوده که با هدف خدمت رسانی به هم میهنان و جامعه بزرگ ایثارگری و خانواده معزز شهدا تاسیس شده اند.


5.  اکثر بانک های نظام بانکی شرکت های زیرمجموعه بسیاری دارند که بانک دی با یک بررسی وضعیت و در مقایسه با برخی از بانک ها تعداد بسیار محدودی شرکت تابعه دارد.


6. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور که اخیراً شاهد آن هستیم سعی و تلاش همه ما باید بر آن باشد که آرامش را به فضای اجتماعی بازگردانیم  و از آنجا که اقتصادی کشور بر مبنای اقتصاد بانکی است مهم ترین اولویت فعالیت رسانه ها باید در راستای کمک به بهبود شرایط نظام بانکی و ایجاد اطمینان در اذهان عمومی باشد تا از خروج سرمایه های مردم از نظام بانکی و ورود آن به بازارهای غیر رسمی و غیرمتعارف جلوگیری شود.






مدیرعامل بانک دی:


روند واگذاری نیروگاه دماوند در مرحله  ارزش گذاری است


بانک دی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص خروج بانک ها از بنگاه داری با هدف افزایش بازدهی نظام بانکی و افزایش توان اعتباردهی بانک ها در چارچوب سیاست های دولت محترم و بانک مرکزی و نیز به منظور تحقق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مطابق اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلاح ساختار مالی بانک و فروش دارایی‌های مازاد را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.


به گزارش بورس 24، بانک دی برای کمک به ایجاد تحرک در بازار پولی کشور اقداماتی در خصوص فروش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های مازاد خود از جمله شرکت تولید نیروی برق دماوند ، بزرگ ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه انجام داده است.


محمدرضا قربانی ، مدیرعامل بانک دی در گفت و گو با خبرنگار بورس 24 درباره آخرین وضعیت فروش نیروگاه برق دماوند گفت : هنوز بحث فروش نیروگاه دماوند نهایی و جدی نشده اما روند واگذاری همچنان دنبال می شود و تا کنون تعدادی مشتری برای خرید این نیروگاه اعلام آمادگی کرده اند اما شرایط پیشنهادی آن ها از نظر بانک دی پذیرفته نشده است.


قربانی با بیان این که بانک دی برای تقویت جریان وجه نقد و اصلاح ترکیب ترازنامه به دنبال فروش دارایی های خود است که اغلب آن ها از کیفیت و ارزش بسیار بالایی برخوردارند و در نوع خود منحصر بفرد هستند،افزود: بر اساس تصمیم مدیران ارشد، بانک در نظر دارد تا پایان مهر ماه برای واگذاری بخش زیادی از دارایی ها اقدام نماید و تا آن زمان درخواست هر مشتری که برای خرید نیروگاه برق دماوند اعلام آمادگی کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت ایده آل ترین آن ها از لحاظ قیمت وشرایط انتخاب خواهد شد.


وی در ادامه با تاکید بر این که فروش و واگذاری نیروگاه دماوند باید از طریق مزایده صورت گیرد گفت:آگهی مزایده نیروگاه می بایست از طرف بانک دی در سامانه کدال منتشر و نتیجه مزایده از طریق همین سامانه به اطلاع عموم برسد.ضمن آنکه برای تعیین قیمت پایه مزایده مراحل کارشناسی و ارزشگذاری در حال انجام است.



مدیرعامل بانک دی در خصوص شایعات اخیری که درباره نهایی شدن فروش نیروگاه برق دماوند شنیده می شود گفت: هر زمان که مشتری جدیدی برای خرید نیروگاه دماوند اعلام آمادگی کند، بانک با توجه به تغییرات نرخ ارز می بایست نیروگاه را مورد ارزشیابی و ارزش گذاری قرار دهد. بنابراین ممکن است ارزیابی های اخیر این نیروگاه چنین تفکری را در بازار به وجود آورده باشد که فروش آن نهایی شده در حالیکه بانک در مرحله ارزشیابی است و به محض مشخص شدن قیمت نهایی نیروگاه، آگهی مزایده آن منتشر خواهد شد.



قربانی در باره احتمال عدم فروش نیروگاه برق دماوند تا پایان مهلت اعلام شده گفت : اگر نیروگاه در زمان مقرر فروخته نشود، با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته توسط مدیران ارشد، سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین آورده نقدی افزایش خواهد یافت که هر دو استراتژی به نفع بانک و سهامداران محترم خواهد بود و ضمن خروج بانک از شمولیت ماده 141 قانون تجارت،می تواند ابزار مناسبی برای اصلاح ساختار مالی و افزایش سود آوری بانک باشد.



مدیرعامل بانک دی با اشاره به این که در حال حاضر افزایش سرمایه یکی از اولویت‌های نظام بانکی است، گفت: عمده بانک‌ها با مشکل کمبود سرمایه و پایین بودن نسبت کفایت سرمایه روبه‌رو هستند و بانک دی نیز با هدف اصلاح ساختار مالی، رعایت مفاد قانون تجارت و نزدیک شدن به استانداردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت حداقل نسبت کفایت سرمایه، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مطالبات و آورده نقدی سهامداران، سرمایه خود را افزایش خواهد داد.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر