07 آبان 1397 - 11:44
رییس اتاق تهران:

دلار ١٤ هزار تومانی هم می‌تواند فرصت باشد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به دغدغه های ذهنی جامعه ایرانی درباره نرخ ارز پس از ۱۳ آبان نوشت که حتی دلار ۱۴ هزار تومانی نیز می تواند فرصت باشد.
کد خبر : ۹۳۱۹۶
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: افزایش قیمت دلار و نگرانی مردم در مورد آینده قیمت این ارز و بخصوص نرخ‌گذاری‌های پس از ۱۳ آبان ماه به دردسر ذهنی جامعه ایرانی بدل شده‌است. تکلیف بخش‌خصوصی در این میانه بیش از دیگران مشخص است که بیش از بحث در مورد نرخ ارز، خواهان ثبات در قیمت‌هاست.


وی ادامه داد: شگفت‌آورترین بخش ماجرای نرخ ارز مربوط به برخورد حاکمیت است. در دولت کسی به مردم توضیح نمی‌دهد که افزایش نرخ ارز یک اتفاق مطلقا نامطلوب نیست و در همین وضعیت هم نشانه‌های امیدی وجود دارد.


رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: یک تجربه مشخص مربوط به انگلیس است. در دوره نخست‌وزیری هارولد ویلسون بریتانیا کاهش ارزش پول ملی‌اش را تجربه کرد. ارزش پوند در این دوره ۱۴ درصد کمتر از دلار شد.


خوانساری افزود: هارولد ویلسون همان زمان در سخنرانی‌هایش تلاش می‌کرد به مردم بگوید کاهش ارزش پول ملی به این معنا نیست که پوند در بریتانیا، در جیب مردم یا بانک‌ها کم‌ارزش یا بی‌ارزش شده است. او تلاش می‌کرد به مردم بفهماند که کاهش ارزش پول تنها زمانی معنی دارد که مردم تلاش کنند کالای خارجی بخرند.


وی با بیان اینکه اگر وابسته به واردات نباشیم و رفتارهای اقتصادی کشور هم صادرات محور باشد، همین رشد قیمت دلار به مزیت تبدیل می‌شود، نوشت: آمار تجارت خارجی در چهارماه منتهی به تیرماه ۹۷ نشان از رشد ۱۵ درصدی صادرات از نظر ارزشی دارد، هرچند وزن صادرات یک درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. در این مدت میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به ۳۷ میلیون و ۴۰۱ هزار تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است.


خوانساری ادامه داد: با همین وضعیتی که امروز در کشور رخ داده هم اگر دولت توانش را صرف رفع موانع صادراتی، رفع موانع تولید و شجاعت در تصمیم‌گیری‌های مهم و اساسی کند، قطعا تهدیدهای موجود به فرصت تبدیل خواهد شد. زبان دولت در گفت‌وگو با مردم، نخبگان و کارآفرینان الکن است و به همین جهت هم امروز از فرصتی که به صورت اتفاقی دست داده، نمی‌توانیم استفاده کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر