18 آذر 1397 - 09:40
خوانساری عنوان کرد:

بخش خصوصی اولین قربانی فساد است

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: بخش خصوصی اولین ارگانی است که قربانی فساد می شود.
کد خبر : ۹۴۴۲۲
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز (یکشنبه) و در چهارمین همایش سالانه «مبارزه با فساد» گفت: شاید یکی از مقوله های اصلی عدم توسعه کشور موضوع فساد باشد. البته مسائل دیگری از جمله تحریم ها و ساختار نامناسب اقتصادی هم در این زمینه دخیل است.


وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی قبل از انقلاب مشروطیت تشکیل شد، گفت: در اساسنامه اتاق بازرگانی آمده بود که اگر می خواهیم فساد، فقر و محرومیت در کشور ریشه کن شود، باید افراد مدیر و مدبر را در راس امور قرار دهیم.


رییس اتاق تهران ریشه کن شدن فساد را نیازمند همکاری قوای سه گانه توصیف کرد و اظهار داشت: در بخش خصوصی هم اقدامات خوبی انجام شده ولی باید در حوزه های سیاسی و تقنینی هم به این موضوع پرداخته شود


وی خواستار مقابله با گروه های فشار و  رانت جویان در زمینه میارزه با فساد شد و گفت: در زمان تدوین قوانین نباید رانتی ایجاد شود. خوانساری گفت: تورم، نقدینگی، دولت بزرگ و ... از ریشه های فساد هستند و باید با آنها مبارزه کرد.


وی با اشاره به نوسان های ارزی سال جاری اظهار داشت: از ابتدای امسال بیش از ٣٠ بخشنامه برای کنترل ارز صادر شد که بعضا با هم متضاد بودند و عده ای از آنها سواستفاده کردند و دستگاه های قضایی و نظارتی ناچار به ورود شدند.


رییس اتاق تهران خاطرنشان کرد: اگر پیش بینی های لازم در زمینه افزایش نرخ ارز شده بود شاید دچار این بحران ها نشده بودیم. وی با بیان اینکه نقدینگی مانند بهمنی است که می تواند همه چیز را از بین ببرد، اظهار داشت: بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان برای حل بحران موسسات پرداخت شد در حالی که باید از ابتدا جلوی فعالیت این موسسات گرفته می شد.


خوانساری تصریح کرد: بخش خصوصی اولین ارگانی است که قربانی فساد می شود و تلاش داریم در اتاق با مجموعه ارکان نظام همکاری کنیم و با بهبود روش های اداری بحث فساد را به حداقل ممکن برسانیم.


همچنین حسن عابدجعفری، وزیر اسبق بازرگانی نیز در چهارمین همایش مبارزه با فساد، گفت: دولت و بخش خصوصی در عین حال که بخشی از مسئله فساد هستند، بخشی از راه حل آن نیز هستند، با اتحاد افراد پاکدست، آلودگی را می زدایند؛ همانطور که بخش خصوصی کشور ظرف چهارسال گذشته این آلودگی را زدوده است.


وی افزود: این در حالی است که ایجاد مرکز سلامت اداری نیز، چالش های کشور در ضرورت انطباق با کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد در قلمرو بخش خصوصی را بررسی کرده است. وی ادامه داد: در مدل بنگاه سالم که نقشه راه مشخصی برای بنگاه های اقتصادی تدوین شده، نوید سلامت بنگاه های اقتصادی کشور داده شده است.


عابدی تصریح کرد: همچنین طرح اتاق سالم نیز برای سلامت اتاق های بازرگانی پیگیری شده و در طول سال گذشته تشکلی از سازمان های مردم نهاد در مبارزه با فساد با حمایت اتاق تهران تشکیل شده و اکنون مدل "بنگاه سالم" تدوین شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر