01 بهمن 1397 - 11:33

دیواندری: باید به سمت مقررات‌گذاری برای ارزرمزها حرکت کنیم

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، بر لزوم حرکت به سمت مقررات‌گذاری برای ارزرمزها در کشور تاکید کرد.
کد خبر : ۹۶۱۵۳
دیواندری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی دیواندری صبح امروز (دوشنبه) و در حاشیه نشست خبری برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، در پاسخ به سوالی در خصوص رانت محوری در استفاده از برخی ابزارک های کاربردی موبایلی در همایش بانکداری الکترونیک، گفت: اگر شرکت های دیگری هم علاقه مند به همکاری با پژوهشکده هستند، همکاران ما آمادگی دارند و آپ امتیاز خاصی نداشته و در یک همکاری دو جانبه با پژوهشکده برای پوشش بهتر اخبار همکاری می کند.


وی درباره سایر اختیاراتی که به آپ داده شده از جمله خرید بلیت، اظهار داشت: این موضوع می تواند در میزگردهای همایش بررسی شود. از سوی دیگر این موضوع باید از طرف مقررات گذاران پاسخ داده شود و اینکه آیا همه ابزارک ها فرصت های برابری با هم دارند یا نه؟


رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به سوالی درباره ارزرمزها بیان داشت: باید ارز رمز ملی را جدی بگیریم. ارز رمز ملی می تواند در همایش بانکداری الکترونیک ایجاد و معرفی شود و باید با جدیت وارد این موضوع شده و به سمت استفاده از کاربردهایی که این نوع ارزها می تواند برای ما ایجاد کند، حرکت کنیم.


وی خواستار آن شد که برای پاسخ به نگرانی هایی که درباره استفاده از رمزارزها وجود دارد، باید به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم و تصریح کرد: فضای ارزرمزها می تواند امکانات خوبی را برای ما ایجاد کند. این روزها بحث ایجاد ارزرمز ملی مطرح است و نهادهای مختلف در حال کار بر روی آن هستند، ولی تاکنون به تصمیم مشخصی درباره آن نرسیده ایم. استفاده از این نوع ارزها می تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.


دیواندری درباره آینده استفاده از بیت کوین و سایر ارزرمزها در ایران اظهارداشت: ارزرمزها واقعیت هایی هستند که وجود دارند و نمی توانیم آثار آن را از بین ببریم. بسیاری از کشورها این نوع ارزها را به رسمیت شناخته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کرده اند و ما نیز باید واقعیت ها را پذیرفته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم.


دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک، مقررات گذاری را عاملی برای کاهش آثار سوء ارزرمزها عنوان کرد و گفت: در دنیا کشورهای مختلف موضع متفاوتی درباره این ارزها دارند و در حال حاضر بانک مرکزی ایران آنها را به رسمیت نمی شناسد و مجوز فعالیت ندارند، اما به نظر من باید به سمت پذیرش واقعیت ها و مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم.


دیواندری درباره اینکه آیا نوع نگاه به رمزارزها و بلاک چین در ایران تغییر کرده است یا نه؟ اظهار داشت: آثار و کارکرد بلاک چین خود را به تدریج نشان می دهد. نظام بانکی ما زمانی با اثرات کم به بلاک چین نگاه می کرد و امروزه دنیا متوجه شده که بلاک چین کاربردهای وسیعی دارد و مفهوم انتقال ارزش را دارد.


وی ادامه داد: در حالی که دنیا به سمت تمرکززدایی در حال حرکت است، سیستم فناوری بانک ها در ایران به سمت تمرکزگرایی حرکت می کند. از سوی دیگر دانش ما درباره بلاک چین در حال زیاد شدن است و مقررات گذار با تحولاتی در تکنولوژی مواجه است و ما نباید آن را از دستور کار خارج کنیم.


دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک درباره اینکه آیا قرار است در موضع بانک مرکزی درباره ارزرمزها تغییری ایجاد شود یا نه؟ گفت: اگر به واقعیت ها توجه نکنیم آنها خود را به ما تحمیل می کنند. بانک مرکزی باید مانند سایر نهادها واقعیت ها را بپذیرد.


وی ادامه داد: در گذشته فین تک ها جایگاهی نداشتند ولی امروزه می بینیم که هر کدام از بانک ها با چندین فین تک مختلف همکاری می کنند و روندهای بانک مرکزی نیز در معرض این تغییرات است. به همین جهت باید به سمت مقررات گذاری برای آنها برویم.


دیواندری در پاسخ به سوالی درباره توسعه رمزارز با پشتوانه ریال توسط شرکت خدمات انفورماتیک و ماهیت این رمزارزها اظهار داشت: طبق آنچه در خبرها آمده این پروژه درباره توزیع رمز ارزی است که نمونه آن در کشورها و شرکت‌های دیگر انجام شده که قابلیت ماینینگ ندارد که اتفاق جدیدی نیست.


وی درباره اقدامات پژوهشکده پولی و بانکی در حوزه رمز ارز گفت: اکنون در فاز تحقیقاتی هستیم و این کار زمانی می‌تواند عملیاتی شود که بانک مرکزی علاقه مند به انتشار رمز ارز ملی باشد.


دیواندری درباره متولی رمزارز در کشور تصریح کرد: متولی آن بانک مرکزی است و وزارت ارتباطات نیز فعالیت‌هایی در این حوزه انجام داده است.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به اینکه مقررات گذاری بر بلاک چین تضاد ایجاد می‌کند یا خیر؟ نیز گفت: پول وسیله مبادله یا سنجش ارزش یا حفظ ارزش است و رمزارزها نیز این کارکردها را دارند.


دیواندری ادامه داد: مبادلات پولی در ابتدا فرد به فرد بوده و سپس بانک‌ها و مقررات‌گذاری ایجاد شده و اکنون مقررات بر تراکنش‌های بانکی آزاردهنده شده و افراد از پول خود نمی‌توانند به راحتی استفاده کنند و دولت ها و حکومت‌ها سعی کرده اند مشکلات دیگر را از طریق محدودیت  در تراکنش‌های مالی حل کنند.


وی با بیان اینکه نمی توانیم پولی را در نظر بگیریم که مقرراتی بر روی آن نباشد، افزود: مفهوم بلاک چین این نیست که ما بانک و مقررات نداشته باشیم، بلاک چین شفافیت، امنیت و عدم تمرکز و کارکردهای کلان را خواهد داشت و نهادهای نوظهوری به وجود می آید که باید دید به چه سمتی قرار است حرکت کنیم و این موضوع تنها چالش ما نیست بلکه چالش همه دنیاست و بانک های مرکزی در حال مطالعه بر این پدیده هستند.


دیواندری در پاسخ به توانایی ارزرمزها برای دور زدن تحریم گفت: حکومت ها در سیستم سنتی مقرراتی گذاشته اند که اهداف خود را از طریق پولی و بانکی دنبال کنند، درست است که بلاک چین خارج از تیررس و دید بانک های مرکزی دنیا است اما حجم عملیات با آن به گونه ای نیست که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.


وی ادامه داد: اقتصاد ما بزرگ است و بازار رمزارزها بازاری نوپا است و اکنون به دلیل محدود بودن این بازار عمومی و مورد توجه نیست و طرف های تجاری با آن کار نمی‌کنند؛ بنابراین انتظار دور زدن تحریم‌ها از طریق رمزارزها انتظاری واقعی نیست.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره اعمال سیاست های پولی برای محدودیت در تراکنش ها و مشکلاتی که برای فعالان اقتصادی پیش خواهد آورد نیز گفت: سیاست های پولی برای مقابله با سفته بازان و ایجاد شفاقیت بیشتر و جلوگیری از سواستفاده ها بوده و کنترل بر تراکنش ها در هر نظام مالی دنیا انجام می شود و حتی شاید این اقدامات دیرهنگام بوده است.


دیواندری ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند می توان برای آن فکری کرد و مشکلات را موردی برطرف نمود اما اگر سیستم باز باشد تبعات و آثار منفی آن برای همه مردم خواهد بود.


وی درباره مطالعات پژوهشکده درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: پژوهشکده در گذشته زمانی که حذف صفر مطرح بود مطالعه‌ای را انجام داد و گزارش آن به بانک مرکزی ارائه شد، اما بحث حذف چهار صفر جدید بود و دلیل آن لایحه قانون بانکداری است که رییس کل هم توضیح دادند که کاری طولانی و زمانبر خواهد بود.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره بحث کیف پول اکترونیکی و کارمزد  نیز که بارها تکرار شده است، خاطرنشان کرد: این همایش در ظرفیت خود مباحث را مطرح می کند چراکه استفاده کنندگان و مقررات گذاران و ذینفعان در این همایش حضور دارند و جای طرح مسئله در همایش است و اگر مشکلات اجرایی دارد دلیل نمی شود که مطرح نشود.


دیواندری ادامه داد: موضوع کارمزد از موضوعاتی است که درست است حل نشده اما بالاخره باید فکری برای آن کرد و نباید از دستورکار خارج شود، اگر در حوزه کارمزد تصمیم مناسبی نگیریم سرمایه گذاری در آی تی با مشکل مواجه می شود.


وی افزود: بانک مرکزی از پژوهشکده خواسته در این حوزه مطالعه کند پروژه ای در پژوهشکده شکل گرفته و در حال انجام است که نتایج آن به بانک مرکزی ارائه می‌شود. مقاومت‌هایی در این حوزه وجود دارد و اگر فکری نکنیم با مشکل مواجه می شویم.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: سیستم بانکداری ما کارمزد محور نیست و از سود تسهیلات درآمد کسب می کند اما در دنیا متفاوت است و نرخ های تسهیلاتی با یک درصد تا یک و نیم درصد بالاتر لحاظ می‌شود اما در ایران نرخ تسهیلات باید بالا باشد چون کارمزد مبنا نیست.


دیواندری درباره جایگاه ایران در بانکداری الکترونیک یادآور شد: در حوزه خدمات متداول بانکداری الکترونیک پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و در خدماتی چون خدمات کارتی، سامانه‌های متمرکز و نقل و انتقالات پولی جزو بهترین‌ها هستیم. در نقل و انتقالات پولی از چک بی نیازیم و از چک بیشتر استفاده اعتباری می شود اما دنیا هنوز از چک استفاده می شود و وصول چک حتی تا یک ماه زمان می‌برد.


وی ادامه داد: با این حال در موضوعاتی مانند بیگ دیتا و بلاکچین و روندهای نوظهور مقداری عقب هستیم و بانک ها و فینتک ها همزیستی مسالمت آمیز ندارند یکی از غفلت هایی که داشتیم نسبت به فینتک ها بوده و بانک ها و نظام بانکی باید استقبال بیشتری کنند تا توسعه خدمات اتفاق بیفتد.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: خدمات کارت سال‌هاست که تغییری نداشته و احتیاج به تغییر و دگرگونی دارد و به جر چند بانک در سایر بانک‌ها همان خدمات قبلی انجام می‌شود و اگر این چند بانک را بررسی کنیم می‌بینیم که این کارها توسط فین‌تک‌ها انجام می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر