01 اسفند 1397 - 14:01

تحقیق و تفحص عملکرد اتاق اصناف در دستور کار قرار گیرد

اتاق اصناف از بزرگترین تشکل‌های اقتصادی است که باید برای رونق کسب و کار، افزایش و مدیریت اشتغال‌زایی، تنظیم بازار و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کند.
کد خبر : ۹۷۳۵۶
کسب و کار

به گزارش ایبِنا، اتحادیه ها و انجمن های صنفی به ویژه اتحادیه های اقتصادی بازوان دولت در مدیریت هوشمند بازار و تحقق آرمان های اقتصادی  هستند و نباید در زمین دشمن بازی کنند. وظیفه این اتحادیه طبق قانون تعریف شده و هرگونه حرکت غیر اقتصادی، غیرقانونی و غیرعلمی است و باید مواظب باشند رانت خواری و دلالی و فساد اقتصادی ترویج نشود.


به نظر می رسد بخشی از مشکلات بازار به ویژه در یک سال اخیر ناشی از رفتار و گفتار ضد آرمانی و فاقد تعهد و رویکرد انحصاری برخی هاست و باید در این زمینه ها پاسخگو باشند. باید نهادهای نظارتی هم وارد شوند و اجازه ندهند عده ای دلال و سودجو وارد بازی در زمین دشمن شوند و جدول بازی اقتصادی دشمن را کامل کنند.


مجید طلیمی دبیر شورای عالی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور گفت: در جهت ارزش های اصلی انقلاب و شعارهای انقلاب و اصول بنیادین انقلاب، ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی انقلاب (استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس ملی و خودباوری ملی، عدالت، و برتر و بالاتر از همه‌ اینها تحقق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور) را  به همان استحکام اول، تا امروز حفظ کند.


طلیمی تصریح کرد: آیا صحیح است که در دوره جنگ اقتصادی دشمن، برخی مسئولان اتحادیه ها که وظیفه اصلی شان حفظ منافع ملی است با سخنان غیر کارشناسی و علمی آب در آسیاب دشمنان بریزند؟


وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به اتحاد و همدلی برای اعتلای ایران اسلامی، توصیه های هوشمندانه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) نسبت به جنگ اقتصادی و جلوگیری از نفوذ دشمنان، تحریم داخلی و از طرفی در حالی که چند روزی از حلاوت و برپایی باشکوه غرور آفرین جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته است، متاسفانه شاهد جریان سازی خبری نامناسبی در جهت تضعیف مدیریت مسئولان زحمتکش دولت در تنظیم و کنترل بازار در حوزه لوازم خانگی بودیم.


وی تصریح کرد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری برای عملکرد تشکیلاتی برای تعالی کشور، بی کفایتی بخش روابط عمومی و اطلاع رسانی، فقر رفتار سازمانی و  نبود استراتژی در تدوین اخبار و انتشار آن طی چند ماه اخیر در حوزه های صنعت به ویژه  اتاق اصناف تهران و برخی اتحادیه مربوطه موجب تنش و بحران جدی در بازار، افزایش ناگهانی و بی دلیل قیمت برخی محصولات و خدمات و پایمال شدن حقوق مردم غیور ایران و در نهایت نامناسب جلوه دادن تلاش های مسئولان محترم دولت شده است.


دبیر شورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: چرا گزارش عملکرد برخی اتحادیه ها و اصناف ارایه نمی شود و قابل دسترسی نیست؟ روابط عمومی و هیات رییسه اتاق اصناف و برخی اتحادیه ها  به چه میزان در اطلاع رسانی دستاورد های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی و عملکرد مثبت دولت محترم در حوزه اقتصاد خُرد و کلان به ویژه در تقویت اصناف، مشکلات اعضا تلاش کردند؟ آیا در این شرایط خاص، با استفاده از جوانان متخصص، رسانه ها و کارشناسان به معرفی توانمندی های دولت محترم و وزارتخانه مربوطه، به قدر کافی پرداخته اند؟


وی افزود: این در حالی است که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در اظهارات جنجالی گفته بود، "سال آینده بلااستثنا افزایش قیمت خواهیم داشت، شاید مردم منتظر اتفاقی باشند، به آنها می‌گویم منتظر نباشند و کالاهایشان را در بازار بخرند. "


طلیمی اظهار داشت: این اظهارات با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد و نمایندگان ضمن التهاب آفرین خواندن این سخنان خواستار برخورد قانونی با این موضوع شدند و در همین زمینه علی لاریجانی رییس مجلس هم در پاسخ به اعتراض نمایندگان به اظهارات رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت؛ مصاحبه‌ای که رییس اتحادیه راجع به لوازم خانگی کرده، قطعاً خلاف است.


وی با بیان اینکه "از آقای پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستم که این موضوع را پیگیری کند"، افزود: اینکه گفته شود ۴۰ درصد به قیمت لوازم خانگی اضافه می‌شود، حتماً خلاف است. چرا رییس اتحادیه لوازم خانگی چنین اظهاراتی داشته و ایجاد نابسامانی و التهاب کرده است؟


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در اینباره گفت: نگرانی در مورد تولید لوازم خانگی وجود ندارد و صادرات لوازم خانگی امسال و سال آینده تقویت خواهد شد، بنابراین اظهارنظر واحد صنفی غیرکارشناسی بوده و مجلس پیگیری می‌کند که مشکلات صنف لوازم خانگی برطرف شود و خواستار برخورد جدی با وی هستیم.


طلیمی تاکید کرد: با توجه به واکنش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به اظهار نظر غیر کارشناسی رییس اتحادیه لوازم خانگی، نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف ایران گفته اگر مطلب و اظهار نظری از سوی مسئول یا کارشناس صنفی بیان می شود، صرفا در راستای ارایه نظر کارشناسی، راهکار و پیشنهادی برای حمایت از تولید، رونق و برون رفت از برخی چالش ها باشد.


طلیمی افزود: در همین زمینه غلامرضا حسن پور عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در واکنش به اظهارات رییس اتحادیه لوازم خانگی گفته متاسفانه برخی روسای اتحادیه های اصناف به ویژه در تهران به جای اینکه آرامش ایجاد کنند، التهاب آفرینی می کنند و با انجام برخی مصاحبه ها، خطایی را مرتکب می شوند که بخشودنی نیست.


وی افزود: اظهارات اخیر آقای طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که گفته بود، "مردم فکر نکنند قرار است سال بعد اتفاقی بیفتد، سال آینده حتماً اجناس گران خواهد شد و مردم امسال خریدشان را انجام دهند"، موجب بروز التهاب در بازار شده و مردم را نگران کرده است.


عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور با بیان اینکه خوشبختانه رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته به این موضوع ورود کرده و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را مامور رسیدگی به این اظهارات خلاف واقع کرده است، گفت: پس از اظهارات التهاب آفرین رییس اتحادیه لوازم خانگی، در برخی از بازارهای کشور حتی از تهران تماس می گیرند که هر چه لوازم خانگی دارید ما می خریم.


حسن پور تاکید کرد: به عنوان عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی از رییس کمیسیون نظارت و رییس سازمان صنعت استان تهران می خواهیم موضوع سخنان رییس اتحادیه را در جلسه ای فوق العاده بررسی کنند و به دلیل اینکه وی با این اظهارات بازار را بهم ریخت، بنابراین شرایط ریاست بر اتحادیه را از دست داده است؛ موضوع تغییر وی را در دستور کار قرار دهند.


برچسب ها: بخش خصوصی اصناف
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر