11 اسفند 1397 - 11:54

عبور ۱۱ میلیون تُن بار ترانزیتی از ایران

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: سال گذشته ۱۱ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور عبور کرده است که امسال این رقم افزایش می‌یابد.
کد خبر : ۹۷۶۹۹
قطار

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب، اظهار داشت: توافقنامه کریدور شمال-جنوب سال ۲۰۰۰ میلادی بین ایران، هند و روسیه امضا شد و در ادامه تعداد اعضای آن به ۱۴ کشور افزایش یافت.


وی افزود: طی این ۱۹ سال ۶ شورای هماهنگی، ۷ اجلاس کارشناسی و یک نشست در سطح وزرا برگزار شده و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه جاری مقارن با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت برگزار می‌شود.


این مسئول خاطرنشان کرد: ایران، روسیه، هند، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، عمان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، بلغارستان، سوریه و اوکراین کشورهایی هستند که هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی سمال-جنوب حضور خواهند داشت.


ترفع در پاسخ به این سوال که آیا پروژهایی که در این کریدور به اتمام نرسیده مانعی برای دستیابی به اهداف نیست؟ گفت: کریدور شمال جنوب مسیرهای متفاوتی دارد و نباید منتظر تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور شمال-جنوب باشیم، اکنون ترانزیت به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه از طریق حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و به صورت ترکیبی انجام می‌شود.


مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص حضور بخش خصوصی در این کریدور، افزود: اگر امور تسهیل شود و برای بخش خصوصی سودآور باشد حتما در این پروژه جذب خواهند شد و بر این اساس دو کارگروه حمل ونقل و گمرک برای بررسی تسهیل حضور بخش خصوصی در کریدور شمال -جنوب تشکیل شده است.


وی افزود: راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت فرایند پیش‌اظهاری در گمرک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم تا بار با حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد. ترفع از استانداردسازی تعرفه‌ها برای افزایش حضور بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: طبیعی است که این کریدور رقبایی نیز داشته باشد اما ایران مزیت‌های ترانزیتی متعددی دارد که کشورهای همسایه نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند و ایران از لحاظ ترانزیتی قابل دور زدن نیست.


وی تصریح کرد: مراکز لجستیکی در داخل کشور مکان‌یابی شده و ارتباط این مراکز با سایر کشورها ما را به یک زنجیره تامین بین‌المللی متصل می‌کند که کاهش هزینه و افزایش مزیت‌ها را به دنبال دارد. همچنینی در این کریدور تنها به دنبال جابه‌جایی بار نیستیم و حمل و نقل مسافر و اهداف گردشگری نیز مدنظر قرار دارد. ترفع بیان کرد: سال گذشته ۱۱ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور ما عبور کرد که امسال این رقم افزایش می‌یابد.


برچسب ها: کالا ترانزیت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر