11 اسفند 1397 - 21:50
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

دلایل افت رتبه جهانی ایران در شاخص کسب و کار

معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: عمده دلیل افت ۶۱ پله‌ای رتبه ایران در شاخص کسب و کار و همچنین شاخص شروع کسب و کار، به زمان طولانی اخذ مجوزها بازمی‌گردد.
کد خبر : ۹۷۷۳۳
حسین میرشجاعیان

به گزارش ایبِنا، سیدحسین میرشجاعیان در مراسم رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره نزول جایگاه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار گفت: بر اساس آخرین گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، امتیاز ایران در شاخص کل دولت در زمینه کسب و کار با افزایش از ۵۴.۶۴ به ۵۶.۵۶ به میزان ۲.۳۴ واحد بهبود یافته است.


وی افزود: با این وجود، رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار با چهار پله تنزل روبرو شده و از ۱۲۴ در سال ۲۰۱۸ میلادی به رتبه ۱۲۸ در سال ۲۰۱۹ رسیده است. به گفته وی، عمده دلیل این تنزل و افت در شاخص شروع کسب و کار و افت ۶۱ پله ای در شاخص کسب و کار، به زمان طولانی اخذ مجوزها بازمی‌گردد.


به گفته میرشجاعیان، بانک جهانی در گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی شیوه محاسباتی را تغییر داده و متناسب با آن همه امتیازات در نماگرهای ده گانه را از سال ۲۰۱۶ به بعد بازبینی کرده است. وی افزود: مقایسه گزارش ۲۰۱۹ با ۲۰۱۸ میلادی نشان می دهد با توجه به ثابت بودن مولفه های تعداد مراحل و مدت زمان، امتیاز شاخص تغییر محسوسی نداشته است.


به گفته معاون وزیر اقتصاد، دلیل اینکه در گزارش بانک جهانی زمان از ۱۵.۵ روز به ۷۲.۵ روز افزایش یافته به سازمان امور مالیاتی برمی گردد که برای اطلاع رسانی به این سازمان در زمینه شروع کسب و کارهای اقتصادی و اخذ تاییدیه و دریافت کد اقتصادی به بیش از ۷۲ روز زمان نیاز است.


وی افزود: همچنین سازمان ثبت شرکت ها برای مرحله اخذ دفاتر پلمپ شده حسابداری پس از تاریخ ثبت نام شرکت و همچنین رزرو ثبت و پرداخت هزینه ثبت شرکت و سازمان تامین اجتماعی برای مرحله ثبت نام کارگران در سازمان تامین اجتماعی از طریق تشکیل پرونده برای همه کارمندان در اداره کار و اخذ کد کارگاه در طولانی شدن شروع کسب و کارموثرند.


معاون وزیر اقتصاد افزود: دستگاه هایی از قبیل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی مهم ترین دستگاه های دخیل در افزایش شاخص کسب و کارند.


وی ادامه داد: عمده دلیل تنزل رتبه ایران در گزارش ۲۰۱۹ به افت شدید رتبه کشور در شروع کسب و کار داخل باز می گردد. معاون وزیر اقتصاد از برنامه های این وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار به ویژه برای شروع فعالیت ها خبر داد و گفت: برقراری ارتباط الکترونیکی میان سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان مالیاتی برای اطلاع رسانی به سازمان مالیاتی و اخذ تاییدیه کد رهگیری پیش ثبت نام مالیاتی بدون مراجعه ارباب رجوع به سازمان از طریق درگاه الکترونیکی اداره کل ثبت شرکت ها فراهم شده است.


میرشجاعیان افزود: همچنین ثبت نام واحد برای مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان مالیاتی و بی نیازی به مراجعه متقاضیان به درگاه سازمان فقط از طریق پنجره واحد شروع کسب و کار دیگر اقدام‌ است.


وی به برقراری ارتباط الکترونیکی میان اداره کل ثبت شرکت ها و سازمان تامین اجتماعی برای مرحله ثبت نام کارگران و اخذ کد کارگاهی شرکت های جدید تاسیس بدون مراجعه ارباب رجوع به سازمان تامین اجتماعی از طریق درگاه اداره ثبت شرکت ها اشاره کرد. حذف دریافت حضوری گواهی فقدان سوء پیشینه نیز تاثیر تاثیر مهمی بر امتیاز و رتبه کسب و کار و شاخص بانک جهانی داشته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر