12 اسفند 1397 - 09:59

مانده تسهیلات پرداختی به دانش بنیان‌ها، ۷ هزار میلیارد تومان

مانده کل تسهیلات پرداختی به بنگاه های دانش بنیان در پایان آذر ۹۷، حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
کد خبر : ۹۷۷۴۷
توزیع اسکناس نو در آستانه عید غدیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از حدود ۷ هزار میلیارد تومان مانده کل تسهیلات پرداختی به بنگاه های دانش بنیان تا پایان آذرماه امسال، تقریبا ۱۹ درصد آن (۱.۳ هزار میلیارد تومان) به مطالبات غیرجاری تبدیل شده است.


براین اساس از یک هزار و ۴۰ شرکت دانش بنیانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، ۱۷۳ شرکت (۱۷ درصد)، تسهیلات خود را در موعد مقرر بازپرداخت نکرده اند و تسهیلات پرداختی به ۶۰ شرکت از آنها (۶ درصد) به مطالبات مشکوک الوصول تبدیل شده است.


بیش از ۵۴ درصد مطالبات غیرجاری بنگاه های دانش بنیان، مربوط به مطالبات مشکوک الوصول است که شامل ۷۱۸ میلیارد تومان می شود و تمام این مبلغ تنها متعلق به ۶۰ شرکت دانش بنیان است. به عبارتی این شرکت ها به طور متوسط هریک ۱۲ میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار هستند.


معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است: اگرچه پشتیبانی مالی از بنگاه های دانش بنیان، اهمیت دارد ولی لازم است فرآیند شناسایی تا تخصیص منابع مالی به این بنگاه ها به نحوی مدیریت شود تا از دقت و کنترل کافی برخوردار باشد. به نحوی که در نهایت نسبت مطالبات غیرجاری مربوط به تسهیلات اعطا شده به این بنگاه ها، دست کم بالاتر از میانگین نسبت مطالبات غیرجاری ریالی کل نظام بانکی نشود.



براساس آمار منتشره، مانده مطالبات غیرجاری ۱۷۳ بنگاه دانش بنیان حدود یک هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان بوده است. این بنگاه ها ۱۷ درصد از سهم کل بنگاه های دریافت کننده تسهیلات و ۱۹ درصد از کل تسهیلات اعطایی دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.


همچنین مانده مطالبات غیرجاری سررسید گذشته ۸۶ بنگاه دانش بنیان، ۴۲۸ میلیارد تومان بوده است. این بنگاه ها نیز ۸ درصد از سهم کل بنگاه های دریافت کننده تسهیلات و ۶ درصد از سهم کل تسهیلات اعطایی به بنگاه های دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.


مانده مطالبات غیرجاری معوق ۵۷ بنگاه با سهم ۵ درصدی از سهم کل بنگاه های دریافت کننده تسهیلات نیز رقم ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است. این رقم ۲ درصد از سهم کل تسهیلات اعطایی به بنگاه های دانش بنیان بوده است.


همچنین مانده مطالبات غیرجاری مشکوک الوصول ۶۰ بنگاه دانش بنیان با سهم ۶ درصدی از کل بنگاه های دریافت کننده تسهیلات نیز رقم ۷۱۸ میلیارد تومان اعلام شده است. این رقم ۱۰ درصد از سهم کل تسهیلات اعطایی به بنگاه های دانش بنیان بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر