20 فروردين 1398 - 11:01
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

بانکداری باز مدل کسب و کار شبکه بانکی را تغییر می‌دهد

مدیرعامل شرکت کاشف گفت: ایجاد همزیستی میان زیست‌بوم بانکداری باز با شبکه پرداخت کارتی کشور به عنوان یک چالش ممکن است منجر به تغییر برخی از زیرساخت‌های فنی و مدل‌های کسب‌وکار شود.
کد خبر : ۹۸۷۵۴
بانکداری باز

علی‌اکبر کاظمی نیا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره چالش‌های توسعه بانکداری باز در کشور گفت: موضوع اصلی در کشور این است که تا به امروز بانک‌ها مجاز به اشتراک یا افشای اطلاعات مشتریان نبوده‌اند این در حالی است که زیربنای بانکداری باز بر پایه به اشتراک‌گذاری داده‌های حساب مشتریان بناشده است؛ به‌نحوی‌که مؤسسات اعتباری با کسب رضایت مشتری، اجازه دارند اطلاعات او را با طرف‌های سومی به اشتراک بگذارند و همین مسئله باعث تغییری چالش‌های جدیدی را پیش روی نظام‌های بانکداری و پرداخت می‌شود.


مدیرعامل شرکت کاشف وابسته به بانک مرکزی با بیان این که توسعه بانکداری باز نیازمند مقوله‌های مهم و زیرساختی است، گفت:  بر اساس گزارش منتشره توسط موسسه گارتنر در سال ۲۰۱۸، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه خدمات مبتنی بر بانکداری باز، «فرهنگ»، «امنیت» و «مدل‌های کسب درآمد جدید» است. در این گزارش همچنین، از «تنظیم مقررات» و «مخاطره شهرت که به‌واسطه همکاری با شرکت‌های تأمین‌کننده طرف سوم برای بانک‌ها ایجاد می‌شود» به‌عنوان دیگر چالش‌های بانکداری باز نام‌برده شده است.


کاظمی نیا با اشاره به چالش‌های توسعه بانکداری باز تاکید کرد:  در ایران چالش‌های مشابهی در فضای بانکداری باز وجود دارد؛ اگرچه با توجه به شرایط خاص حاکم بر نظام بانکی و پرداخت کشور، اولویت آن‌ها متفاوت خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد در کشور ما، کاربران پذیرش بالایی در استفاده از خدمات پرداخت نوآورانه دارند و البته به‌سادگی نیز در معرض مخاطرات مهندسی اجتماعی قرار می‌گیرند.


وی افزود: از سوی دیگر در صنعت پرداخت الکترونیکی، امنیت هنوز جایگاه مناسب خود را نیافته است و باوجود اقداماتی که تاکنون در حوزه تنظیم مقررات صورت پذیرفته، برای دستیابی به مقرراتی منسجم و ایجاد انضباط در فضای کسب‌وکارهای مبتنی بر بانکداری باز، نیاز به تلاشی مضاعف است که به‌عنوان نمونه هنوز موضوعاتی چون رفع مناقشات و رسیدگی به شکایات احتمالی میان کاربران، فراهم‌کنندگان خدمات طرف سوم و بانک‌ها و همچنین تعیین چارچوبی برای پذیرش شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات طرف سوم در زیست‌بوم بانکداری باز، تعیین تکلیف نشده است.


مدیرعامل شرکت کاشف با بیان این که توسعه بانکداری باز می‌تواند به تغییر برخی از زیرساخت‌های فنی و مدل‌‍‌های کسب و کار منجر شود، گفت:در ایران با چالشی کاملاً بومی مواجه هستیم و آن ایجاد همزیستی میان زیست‌بوم بانکداری باز با شبکه قدرتمند پرداخت کارتی کشور است که این امر ممکن است منجر به تغییر برخی از زیرساخت‌های فنی و مدل‌های کسب‌وکار شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر