22 فروردين 1398 - 11:26

کمک ۵ میلیارد دلاری ترکیه به بانک های دولتی

ترکیه با هدف احیاء بانک های دولتی این کشور در حدود ۵ میلیارد دلار اوراق بهادر ویژه منتشر می کند.
کد خبر : ۹۸۸۳۰
بانک

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، ترکیه متعهد به بزرگترین برنامه خود از زمان بحران مالی جهان به بعد بمنظور حمایت از بانک های این کشور است. در سال ۲۰۱۱ میلادی یعنی ۱۸ سال پیش تقریبا صنعت بانکداری این کشور از بین رفت.  


«برات البیراک» وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه گفت: دولت سرمایه جدیدی را به بانک های دولتی تزریق خواهد کرد و تشکیل دو صندوق بمنظور به عهده گرفتن وام های بد (وام هایی که باز پرداخت آنها با مشکل روبرو است) را بررسی می کند تا به صنعت بانکداری این کشور کمک کند.


این کمک بعنوان بخشی از بسته اصلاحات با هدف احیاء اقتصاد در حال رکود ترکیه و بانک هایی که به دنبال فرار از دست وام های بد انباشت شده و افزایش تقاضا از سوی شرکت ها بمنظور باز سازمان دهی بدهی آنها است، انجام می گیرد.


بر همین اساس، دولت برای حفظ اعتبار در اقتصاد ترکیه ۲۸ میلیارد لیر (۴.۹ میلیارد دلار) اوراق بهادر ویژه منتشر خواهد کرد و آنها را در نزد بانک های دولتی قرار می دهد. این بزرگترین برنامه احیاء بانک ها در ترکیه از سال ۲۰۰۱ میلادی به بعد محسوب می شود که در آن زمان دولت ۷۷ میلیارد دلار برای سرپا نگه داشتن بانک ها هزینه کرد؛ ضمن اینکه دومین اقدام دولت در جهت تقویت بانک ها بعداز سقوط لیر در یک سال اخیر است.


معاون سابق وزیر خزانه داری ترکیه گفت: این برنامه بار بدهی خزانه داری را افزایش خواهد داد. وی افزود: در سال ۲۰۰۱ میلادی همین نوع از اوراق بهادر برای پوشش ضررهای دولت منتشر شد و این بار این اوراق به دلیل وام هایی که از سوی شرکت های خصوصی گرفته شده و بازپرداخت آنها انجام نگرفته، صورت می گیرد.


بر پایه این گزارش، اقدام وزارت دارایی ترکیه منجر به افزایش سهام بانک های ترکیه ای شد. همچنین به دنبال گمانه زنی سرمایه گذاران برای تقویت بخش بانکداری ترکیه، لیر در مقابل دلار هم ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر