15 ارديبهشت 1398 - 12:18

سامانه طبقه‌بندی آمار تجارت خارجی کشور رونمایی شد

سامانه طبقه‌بندی آمار تجارت خارجی کشور با حضور معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران رونمایی شد.
کد خبر : ۹۹۵۹۰
گمرک

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهدی میراشرفی در مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور بر اساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی با اشاره به اینکه بهره‌برداری‌های تخصصی از تولیدات این سامانه صورت خواهد گرفت گفت: در حال حاضر دنیا با انفجار اطلاعات مواجه شده است.


رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: داده‌ها باید به سرعت به اطلاعات تبدیل شده و بهنگام باشند. سازمان جهانی گمرک با همکاری سازمان ملل از قبل سال ۱۹۵۰ اقدام به تهیه آمار کردند. تمام گروه‌های کالایی دنیا در ۲۱ گروه طبقه‌بندی می‌شود و کارشناسان گمرکی دنیا در بخش طبقه‌بندی کالا کار می کنند.


میراشرفی ادامه داد: گمرک در راستای الکترونیکی کردن کار، آمار و اطلاعات را به صورت به روز ارائه می‌کند که از این طریق می‌توان از میزان واردات و همچنین ذخایر موجود در کشور کسب اطلاع کرد.


معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: آمارهایی که در قالب این سامانه ارائه خواهند شد دارای کمترین میزان انحراف است و شفاف‌سازی افزایش خواهد یافت. بزودی سیستم پیام‌رسان در گمرک فعال خواهد شد و این سیستم موضوع به روز بودن آمار تجارت خارجی را دنبال خواهد کرد.


در ادامه این نشست، سیدحسین میرشجاعیان مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه داده ها باید درست، به هنگام و دقیق باشد گفت: داده ها باید در زمان مورد نیاز به گزینه های سیاستی تبدیل شوند و امروز در کشور با کیفیت پایین داده ها مواجه هستیم. وی افزود: همچنین برخی دستگاه ها در انتشار آمار اهمال می‌کنند و یا ملاحظاتی دنبال می‌شود.


میرشجاعیان با بیان اینکه پروزه نظام جامع آماری وزارت اقتصاد که قبلا شروع شده بود در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: بانک اطلاعات مالی و اقتصادی حدود ۳ سال قبل در وزارت اقتصاد رونمایی شد و از این طریق دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات خود را در این بخش وارد کنند ولی به دلیل حجم اطلاعات باید بروزرسانی‌هایی انجام شود.


مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: ۴ حوزه در وزارت اقتصاد اطلاعات مناسبی را ارائه می کنند که بورس، بیمه، خصوصی سازی و گمرک است. همچنین در بخش مالیات باید اطلاعات مورد نیاز منتشر شود و در بخش منابع مختلف و مالیات مستقیم باید اطلاعاتی به دست ما برسد ولی شامل اطلاعات محرمانه افراد نیست.


میرشجاعیان به لزوم انتشار اطلاعات مالی دولت اشاره کرد و افزود: اطلاعات عملکرد بودجه که در اختیار خزانه است باید به تفکیک ردیف های آماری ارائه شود و بخشی از اطلاعات باید از حالت محرمانگی خارج شود. در عین حال، اطلاعات تفریق بودجه دیوان محاسبات نیز باید ارائه شود و اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی هم باید منتشر شود و ما امروز نمی دانیم سهم واقعی شرکت‌های دولتی از اقتصاد ایران چقدر است.


افزون بر این، محمدعلی دهقان در مراسم رونمایی از سامانه آمار تجارت خارجی کشور بر اساس طبقه بندی های اقتصادی با اشاره به اینکه داده ها باید به صورت شفاف در اختیار سیاست گذاران قرار بگیرد گفت: محرمانه بودن بخشی از اطلاعات به معنای عیرقابل انتشار بودن آن نیست.


ما برای پژوهش نیاز به داده و اطلاعات داریم. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اظهارداشت: اگر داده ها جامعیت کافی داشته باشد می توان سیاست گذاری مناسبی انجام داد و وزارت اقتصاد ارایه داده های با دقت بالا را در دستور کار خود دارد.


دهقان تاکید کرد: اطلاعات قابل دریافت از گمرک به طبقه بندی های جدیدی ارایه خواهد شد و در طبقه بندی جدید سامانه، اطلاعات گمرک محرمانگی نخواهد داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر