در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

توصیه‌های مهم به سهامداران/ فقط مازاد سرمایه را وارد بورس کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران باید اصول اولیه برای حضور و فعالیت در بورس را رعایت کنند و به طور مشخص مازاد سرمایه و پول خود را وارد بازار سرمایه کنند.
کد خبر : ۱۲۵۴۹۷
بورس

به گزارش ایبِنا؛ جدول تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۱۹.۵۶ درصد در اردیبهشت ماه امسال به ۱۷.۹۵ درصد در ۱۷ تیرماه کاهش یافته است. روندی که حالا به گفته کارشناسان بازار سرمایه، سیگنال مثبی برای بازار سرمایه و سهامداران است. به عنوان نمونه، حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی معتقد است کاهش نرخ سود بین بانکی نشان دهنده این است که بانک‌ها منابع مازاد داشته و خود این نهادهای مالی و بانک‌ها به سمت بورس آمده و بورس طی روزهای اخیر تقویت شده است.


همچنین مسعود اسلامی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر گذاری نوسان نرخ سود بین بانکی بر معاملات بازار سرمایه به خبرنگار ایبِنا گفت: به طور کلی هر چقدر سودهای بانکی و بین بانکی پایین تر باشند، به نفع تولید و بورس کشورمان است. هر موقع دولت تصمیم بگیرد که سودهای سپرده بانکی را به کمتر از ۱۰ درصد برساند، قطعا آن روز، اقتصاد کشور ما هم رشد خواهد کرد و طبیعتا وضعیت بورس نیز خیلی بهتر خواهد شد.


وی افزود: به این دلیل که سپرده هایی که در بانک ها هستند از بانک خارج می شوند و مجبور می شوند در قسمت تولید یا بورس سرمایه گذاری کنند، که این روند باعث ورود پول به این بخش می شود که در نهایت باعث رشد اقتصاد و بورس خواهد شد.


سهامداران در ادامه سال ۱۴۰۰ چه مسیری را انتخاب کنند؟


اسلامی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: سهامداران باید اصول اولیه برای حضور و فعالیت در بورس را رعایت کنند. به طور مشخص باید مازاد سرمایه و پول خود را وارد بازار سرمایه کنند و هرگز پولی قرضی، وام و سرمایه اصلی را وارد بورس نکنند. به بیان دیگر پولی را وارد بورس کنند که اگر یک سال، دو سال و یا سه سال سراغ این پول نروند، در روال معیشتی و اقتصادی خانوار مشکلی ایجاد نشود. بنابراین پول مازاد خود را به بازار سرمایه بیاورند.


وی در ادامه این بحث اظهار داشت: سهامداران تازه وارد بورس باید آموزش و یادگیری تحلیل های تکنیکال و بنیادی  را در برنامه خود قرار دهند تا بتوانند سبدهای مختلفی از سهام را برای خودشان انتخاب بکنند؛ به عبارت دیگر سبدهای بلندمدت ۵ سال، ۶ سال و یا کوتاه مدت یکی دو سال را انتخاب کنند.


اگر بخواهند سبدهای بلندمدت انتخاب کنند، خب باید این نکته را مدنظر قرار دهند که ضرورت دارد که تحلیل های بنیادی را یاد گرفته باشند. همچنین در مورد کوتاه مدت نیز به نظر من تحلیل تکنیکال بهتر جواب می دهد، تا بتوانند خرید و فروش کنند.


این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: سهامداران همواره حد ضرر را رعایت  و اخبار مهم اقتصادی را دنبال کنند. همچنین از هیجانات و طمع به دور باشند. بنابراین این اصول اولیه ای هست که باید آموزش ببیند و یاد بگیرند؛ مثل هر بازاری که باید اصول اولیه را رعایت بکنند، در نتیجه بورس هم یک اصولی دارد و یک سری آموزش هایی را نیاز است که باید سهامداران تازه وارد، این موارد را به دقت یاد بگیرند و عمل بکنند.


اسلامی افزود: صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هم در بورس داریم که سهامداران می توانند از این طریق در بورس سرمایه گذاری و فعالیت داشته باشند تا یک درآمد ثابتی در سبد خود کسب کنند.


وی در ادامه تاکید کرد: در کل اگر یگ توصیه ای به سهامداران جدید بخواهیم داشته باشیم، فقط می توانیم تاکید کنیم که ابتدا آموزش های ذکر شده را فرابگیرند و سپس معامله گری را یادبگیرند و استراتژی معاملاتی برای خود داشته باشند.


همچنین اگر سهامدار با نگاه بلندمدت هستند باید تحلیل بنیادی یادبگیرند تا بتوانند شرکت ها و سهام آن ها را به صورت بنیادی تحلیل بکنند و سهامی انتخاب بکنند که به صورت بلندمدت بتوانند سهامداری کنند و سودهای مجمع آن شرکت ها و سود رشد سالانه سهام را دریافت کنند.


اسلامی در پایان اظهار داشت: در کل هر کسی که قصد ورود و سرمایه گذای در بورس را داشته باشد باید روش های معامله گری و تحلیل های تکنیکال و بنیادی را یاد بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر