17 شهريور 1400 - 10:11

شرایط سفارش تبلیغات در شبکه بانکی اعلام شد

بانک مرکزی الزامات مقرراتی ناظر بر سفارش‌دهنده تبلیغات را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۲۶۷۳۳
ساختمان بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی با توجه به مفاد آیین‌نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور و سایر مستندات قانونی و مقرراتی، الزامات مقرراتی ناظر بر سفارش‌دهنده تبلیغات را اعلام کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:


۱. انجام تبلیغات از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است. مرجع تشخیص و اطلاع‌رسانی درخصوص این شبکه‌ها، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.سفارش و انجام هرگونه تبلیغات به شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است.


۲. سفارش و انجام تبلیغات صرفاً توسط موسسات پولی و بانکی دارای اجازه نامه فعالیت از بانک مرکزی مجاز است.
تبصره: موسسه پولی و بانکی دارای اجازه نامه تأسیس و یا مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی موظف است قبل از انجام هرگونه تبلیغات مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ کند.


۳. انجام هرگونه تبلیغات توسط موسسه پولی و بانکی باید در چارچوب قوانین و مقررات حوزه پولی و بانکی کشور و بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی باشد. مرجع تشخیص در این خصوص بانک مرکزی است.


برای اسن منظور تمام موارد مندرج در «دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز موسسات اعتباری و صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری» باید رعایت شود که بر این اساس:
-تبلیغات باید با رعایت کامل دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض الحسنه پس انـداز (ریـالی- ارزی) انجام پذیرد.
-مؤسسه اعتباری/صندوق موظف است در تبلیغات خود مفهوم قرض‌الحسنه ومزایای آن را برای عمـوم مـردم اطلاع‌رسانی کند.
-تبلیغات باید صادقانه و با حفظ کرامت انسانی باشد.
- تبلیغات باید در جهت ارتقای فرهنگ نیکوکاری، فداکاری، ایجاد همبستگی بین عمـوم و همچنـین گسـترش عدالت مابین آحاد جامعه باشد.
- مؤسسه اعتباری / صندوق مکلف است در تبلیغات خود به اجر معنوی قرض‌الحسنه بیش ازمشوق‌هـای مـادی مرتبط با جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بپردازد و بر فواید تأثیر تسهیلات قرض‌الحسنه در جهـت رفع نیازهای ضروری مردم وامور عام‌المنفعه آن برای آحاد جامعه تأکید کند.
- مؤسسه اعتباری /صندوق موظف است در تبلیغات خود آمار دقیق مربوط به چگونگی توزیع منابع قرض‌الحسنه درمناطق مختلف جغرافیایی را به عموم اطلاع‌رسانی کند.
- حداقل نیمی از هزینه تبلیغات (موضوع بند الف ماده ٤ دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قـرض‌الحسـنه پس‌انداز (ریالی- ارزی) باید مصروف تشریح نحوه تخصیص منابع قرض‌الحسنه درمسـیرتسـهیلات قـرض‌الحسـنه شود. (تبصره) مؤسسه اعتباری/صندوق مکلف است درتبلیغات خود به چگونگی تخصیص منابع قرض‌الحسنه بیش ازاعطای جوایز بپردازد.
-مؤسسه اعتباری /صندوق موظف است هر سال گزارش عملکرد خود درخصوص اجرای ایـن دسـتورالعمل را حداکثر یک ماه پس از انجام قرعه‌کشی، به بانک مرکزی گزارش دهد.


۴. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات شرکت‌های تعاونی اعتبار از طریق رسانه‌های عمومی، وسایل ارتباط جمعی و در فضای خارج از سازمان ممنوع است.


۵. استفاده از نشانه‌های متعلق به بانک و مؤسسه اعتباری در تبلیغات توسط شرکت‌های صرافی تضامنی ممنوع است.


۶. سفارش و انجام تبلیغات در خصوص تضمین سپرده‌ها فراتر از حدود مندرج در ضوابط موضوعه ممنوع است.


۷. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص سپرده‌گیری با نرخ‌های خارج از چارچوب مصوب شورای پول و اعتبار ممنوع است.


۸. انجام هرگونه تبلیغ در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت موسسه پولی و بانکی ممنوع است.


۹. سفارش و انجام هرگونه تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی ممنوع است.


۱۰. سفارش و انجام تبلیغات از طریق چاپ برگه های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.


۱۱.  تبلیغات انجام شده توسط موسسه پولی و بانکی نباید موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص  درخصوص خدمات پولی و بانکی شود. مرجع تشخیص در این خصوص کمیسیون ماده (۱۳) این آیین نامه است.بانک و موسسه اعتباری در تبلیغات خود درخصوص کسب رتبه های مختلف از مراجع گوناگون داخلی و خارجی، ضمن اعلام روشن و شفاف شاخص / شاخص های مذکور، نام مرجع اعطاکننده رتبه و نهادها / اشخاص و موضوع رتبه‌بندی را به طور کامل ذکر کند.


۱۲. هیأت مدیره موسسه پولی و بانکی باید گزارش عملکرد مجموعه متبوع خود را برای انتشار تأیید کند. بر این اساس هیأت مدیره موسسه پولی و بانکی در صورت انتشار گزارش عملکرد گمراه کننده، باید پاسخگوی بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار باشد.


۱۳. مؤسسه اعتبـاری باید بلافاصله اطلاعات و توضیحات کافی در خصوص اخبار یا گزارش خلاف واقع، گمراه‌کننده یا با مستندات جعلی را برای اطـلاع عمـوم منتشر کند.


۱۴ . براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص «ارائه پایانه های فروشگاهی به متقاضیان فاقد جواز کسب و مفاصا حساب مالیاتی» ممنوع است.


۱۵. قانون مبارزه با پولشویی سفارش و انجام هرگونه تبلیغات درخصوص «اجاره انواع خدمات نظام های پرداخت و بانکی از قبیل کارت بانک، پایانه فروش، درگاه پرداخت» ممنوع است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها