خلاصه وضعیت بازارهای مالی اول آذرماه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۴۳۶
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش دلار و ثبات قیمت جهانی طلا و افت در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۷ هفته اخیر رسید


با پیش بینی آزادسازی ذخایر و افزایش موارد ابتلا به کووید در اروپا، قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۷ هفته اخیر رسید. روز دوشنبه نفت خام به پایین‌ترین سطح طی هفت هفته‌ سقوط کرد که پس از کاهش قبلی، با نگرانی‌ها از ذخایر مازاد در پی اعلام ژاپن از آزادسازی ذخایر نفت و افزایش تقاضای ناشی از بدتر شدن وضعیت کووید-۱۹ در اروپا است. نفت خام برنت تا ساعت ۵:۳۶  صبح به وقت تهران با ۵۷ سنت یا ۰.۷۲ درصد کاهش به ۷۸.۳۲ دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۹ سنت یا ۰.۵۱ درصد کاهش به ۷۵.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت های نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت به پایین ترین حد خود از اول اکتبر رسید. روز جمعه آنها حدود ۳ درصد کاهش یافتند. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه اعلام کرد که آماده است برای مقابله با افزایش قیمت نفت در پی درخواست ایالات متحده برای آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری خود، کمک کند. در همین حال، نگرانی ها از اینکه محدودیت های جدید کووید-۱۹ می تواند به تقاضا ضربه بزند، افزایش می یابد. آلمان روز جمعه هشدار داد که ممکن است نیاز به قرنطینه کامل داشته باشد، پس از اینکه اتریش اعلام کرد اقدامات سختگیرانه‌ای را برای مقابله با افزایش موارد ابتلا اعمال خواهد کرد. اتریش اوایل این ماه قرنطینه را اعمال کرد، در حالی که آلمان آماده است تا سر دورکاری اجباری به توافق برسد. در ایرلند و هلند، قبلاً به مردم آموزش داده شده که در صورت امکان از خانه کار کنند.



  •  سهام های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشتند


در معاملات روز دوشنبه سهام های بازار آسیا واقیانوسیه نوسان داشت در حالی که چین نرخ وام خود را بدون تغییر نگه داشت. شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۴۲ درصد کاهش یافت. سهام های JD.com و Netease به ترتیب ۱.۸۷ درصد و ۳.۰۲ درصد افزایش یافتند. در چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۶۵ درصد افزایش یافت در حالی که شنژن ۱.۱۶۱ درصد رشد کرد.


 روز دوشنبه چین نرخ اولیه وام یک ساله (LPR) را بدون تغییر و در ۳.۸۵ درصد نگه داشت.نرخ اولیه وام پنج ساله نیز در ۴.۶۵ درصد ثابت مانده است. در ژاپن، نیک کی۲۲۵، ۰.۲ درصد سقوط کرد در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۲۵ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی، ۱.۲۱ درصد رشد کرد در حالی که سهام شرکت سامسونگ الکترونیک حدود ۵ درصد افزایش یافت. شاخص استریت تایمزدر سنگاپور نیز ۰.۲۸ درصد افزایش یافت. سهام های استرالیا با افت ۰.۳۹ درصدی اس اند پی/ ای اس اکس کاهش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص بازار سهام آسیا تغییر چندانی نداشت.



  • کاهش ارزش دلار در بازار ارز


شاخص دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت و از بالاترین سطح روز جمعه عقب نشینی کرد. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از جهش اخیر در ۹۶.۱۸۴ بود. ین ژاپن در ۱۱۴.۱۷ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح هفته گذشته بود. دلار استرالیا پس از کاهش هفته گذشته، در ۰.۷۲۳۹ تغییر کرد.



  • با کاهش ارزش دلار، قیمت طلا ثابت ماند


روز دوشنبه قیمت طلا پس از رسیدن به پایین‌ترین حد نزدیک به دو هفته اخیر، تثبیت شد و کاهش ارزش دلار باعث حمایت از این فلز گرانبها شد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۲۵ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۸۴۵.۴۸ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۴۶.۸۰ دلار رسید. تقاضای طلا در قطب های آسیایی اصلی در هفته گذشته کاهش یافت. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۴.۵۷ دلار رسید. پلاتین با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۰۲۵.۳۳ دلار و پالادیوم ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۲۰۴۷.۱۳ دلار رسید.



  • بازار ارزهای رمزنگاری شده قرمزپوش بود


در بازار قرمزپوش ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۹:۵۳ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۳.۷۷ درصدی در ۵۷۲۹۵.۶۴ دلار و اتریوم با افت ۴.۴۴ درصدی در ۴۱۷۹.۸۸ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر