29 آذر 1400 - 10:58
یک کارشناس بازار ارز:

نرخ تسعیر ارز باید به قیمت روز باشد

یک کارشناس بازار ارز گفت: نرخ تسعیر ارز باید به قیمت روز باشد و نرخ نیمایی هم ارزش روز آن به حساب می‌آید که مورد قبول دولت است.
کد خبر : ۱۲۸۹۵۳
حسینی هاشمی

سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بازار ارز درباره  مزیت‌های برابری نرخ تسعیر ارز با ارز نیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار ابیِنا گفت: نرخ تسعیر ارز باید به قیمت روز باشد و نرخ نیمایی هم ارزش روز آن به حساب می‌آید که مورد قبول دولت است. در صورت روی دادن این اتفاق با وجود آثار تورمی، اما به قیمت واقعی نزدیک‌تر خواهیم شد.


این کارشناس بازار ارز در ادامه تصریح کرد: نرخ نیمایی از برخی نرخ‌ها پایین‌تر است و تا حدودی در خود تورم پنهان دارد. ایرادی که وارد می‌دانند، غیرشفاف بودن اقتصاد در نتیجه استفاده از آن است و بهتر است تا نرخ تسعیر ارز بر مبنای نرخ واقعی به روز یعنی متوسط قیمت سال گذشته باشد، با این حال در نظر گرفتن نرخ نیما برای این مسئله مثبت است.


وی در ادامه اضافه کرد: درباره نرخ تسعیر ارز مجاز به طور کلی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که دولت آن را اعلام می‌کند و در نتیجه این خبر دارایی و بدهی ارزی موسسات دولتی، بانک‌ها و موسسات خصوصی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین بر تراز آن‌ها و ارزش دارایی‌ها هم بی‌اثر باقی نمی‌ماند، به این شکل که چنانچه خالص دارایی‌ها مثبت باشد، سبب افزایش می‌شود و بر قیمت‌ها تاثیر مثبت خواهد گذارد و برعکس آن هم روی می‌دهد.


حسینی هاشمی در ادامه تاکید کرد: همیشه نرخ تسعیر ارز با توجه به شرایط تورمی کشور بیشتر از دوره‌های گذشته است که هم در بازار کالا تاثیر خواهد گذاشت و هم دستاویزی برای کسانی که بتوانند قیمت پایه را افزایش دهند، می‌شود، به این معنا که بر تورم عمومی موثر است و این همان مسئله‌ای به حساب می‌آید که نباید دور از نظر دولتمردان باقی بماند. 


وی دراین رابطه اظهار داشت: تاثیر دیگر افزایش تسعیر نرخ ارز این است، دولت که دارایی خارجی خالص تعهدات منابع ارزی مثبت را دارد، آن را برای خود به شکلی درآمد محسوب می‌کند، درحالیکه نباید چنین باشد و به صندوق ذخیره باید سرازیر شود و دراین وضعیت دولت بدهی‌های خود را با تسعیر نرخ ارز پایاپای می‌کند. برفرض در صورتیکه دولت به بانک یا شرکتی بدهی دارد، از این محل بدهی خود را پاس می‏کند که مضراتی مانند بالا ماندن حجم نقدینگی دارد.

برچسب ها: ارز نرخ تسعیر ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر