اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در چند روز آینده

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی خبر داد که اخذ مالیات از خانه‌های لوکس طی چند روز آینده عملیاتی می‌شود.
کد خبر : ۱۲۹۷۲۳
مالیات بر خانه های خالی

به گزارش ایبِنا؛ محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: در مورد خانه‌های لوکس براساس اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، اقدامات در جریان است و پیش‌بینی ما این است که در دو تا سه روز آینده از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود.


در حال حاضر اطلاعات ۱۲ هزار واحد خالی نهایی شده است که از این تعداد حدود دو هزار و ۵۰۰ واحد بیش از ۱۲۰ روز خالی مانده‌اند و مابقی کمتر از این زمان خالی بوده که براساس قانون فعلا مشمول مالیات نشده‌اند.


خانه‌هایی که هنوز مهلت ۱۲۰ روزه قانونی از خالی ماندن آنها به اتمام نرسیده، ممکن است تا پایان سال مشمول مالیات شوند که در این صورت مالیات آنها در تیر ماه سال آینده مطالبه خواهد شد.


براساس قاعده قانونی، وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات سایر خانه‌های خالی را تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به سازمان امور مالیاتی ارائه کند. شیوه  و زمان انتقال اطلاعات از مواردی که باید در آیین‌نامه بند ۱۱ تبصره هشت که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین شود.


ممکن است فردی در طی سال خانه خود را به فروش برساند یا اجاره دهد که باید این اطلاعات را در سامانه اعلام کند. وزارت راه و شهرسازی نیز باید مشخص کند که اطلاعات را به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند یا در فواصل زمانی مشخصی اطلاعات را به روزرسانی خواهد کرد. همه این مسائل از جمله مواردی است که باید در آیین‌نامه مشخص شود.


رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی درباره مالیات خودروهای لوکس هم خبر داد: براساس اطلاعاتی که از نیروی انتظامی برای خودروهای لوکس به دست سازمان امور مالیاتی رسیده، تعیین مالیات کردیم. مالیات براساس آمار این خودروها تقریبا ۵۶۰۰ میلیارد تومان است.


برزگری همچنین با اشاره به احتمال آغاز فرآیند آزمایشی پایانه‌های فروشگاهی از اردیبهشت ۱۴۰۱ گفت: شاید بتوانیم مراحل اولیه سامانه و بحث هسته اصلی را از حیث ثبت نام و عضویت در اوایل ۱۴۰۱ در راستای فراخوان پایلوت داشته باشیم که البته قطعا پیش از این مرحله آزمایش‌های اولیه‌ای صورت خواهد گرفت و برای این کار از  سایر سامانه‌های کشور نیز کمک خواهیم گرفت. شاید بتوانیم در اردیبهشت ماه سال آینده برای برخی مودیان فراخوان صادر کنیم تا وارد بحث پایلوت سامانه شویم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر