خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و نهم دی‌ماه

آخرین قیمت نفت و ارز و رمزارزها و سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۸۹۷
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


پس از تنش‌های تازه در منطقه، قیمت نفت به بالاترین حد هفت ساله خود رسید. شاخص بین المللی نفت برنت و معاملات آتی نفت خام ایالات متحده به ترتیب بیش از ۱ و ۲ درصد رشد کردند و هر دو قرارداد نفتی به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ رسیدند. روز چهارشنبه، در معاملات آسیایی، قیمت نفت خام آمریکا با ۱.۳۲ درصد افزایش به ۸۶.۵۶ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی برنت با ۱.۲ درصد افزایش به ۸۸.۵۶ دلار رسید.



  • سهام های بازار آسیا و اقیانوسیه سقوط کردند


روز چهارشنبه بازارهای آسیا و اقیانوسیه به دنبال فروش شبانه در وال استریت سقوط کردند. شاخص نیک کی ۲۲۵، در ژاپن ۲.۲۲ درصد سقوط کرد در حالی که شاخص تاپیکس ۲.۳۳ درصد کاهش یافت. سهام های کره جنوبی نیز سقوط کرد: کاسپای پس از سودهای قبل، ۰.۶۵ درصد سقوط کرد وکاسداک  ۰.۸۳ درصد سقوط کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ، تقریبا ثابت معامله شد در حالی که شاخص فناوری هنگ سنگ ۰.۱۴ درصد کاهش یافت. سهام های چین: شنژن ۱.۱۶ درصد و کامپوزیت شانگهای ۰.۲۹ درصد سقوط کرد. در استرالیا، ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۹ درصد افت کرد و اکثر بخش ها با کاهش روبرو شدند. نت فای ۵۰ هند ۰.۳۵ درصد کاهش داشت در حالی که سنسکس ۰.۴۲  درصد فروخته شد.



  • وال استریت قرمزپوش شد


تحلیل گران نوشتند: بازارهای سهام ایالات متحده کاهش یافت در حالی که سهام های نفت یک شبه افزایش یافت، بازارها انتظار دارند بانک های مرکزی برای کنترل تورم سریع تر نرخ بهره را افزایش دهند. پس از فروختن سهام های گلدمن ساکس، این بانک سرمایه گذاری انتظارات تحلیل گران برای درآمد را از دست داد، میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۵۴۰ واحد از دست داد و اس اند پی ۵۰۰ و کامپوزیت نزداک و سهام های فناوری نیز به شدت کاهش یافتند. سهام های شرکت ژاپنی سونی پس از اینکه در روز سه‌شنبه مایکروسافت اعلام کرد که ناشر بازی‌های ویدیویی Activision Blizzard  را به قیمت تقریباً ۶۹ میلیارد دلار خریداری می‌کند، ۱۰.۲۲ درصد سقوط کرد، این بزرگ ترین معامله فناوری ایالات متحده است.



  •  بازار ارز و رمزارزها


 دلار آمریکا در برابر همتایان خود با کاهش ۰.۰۶ درصدی به ۹۵.۶۷۸ رسید. تحلیل گران  گفتند که جهش در سود اوراق قرضه ایالات متحده بر ریسک پذیری تأثیر گذاشته و باعث تقویت ارز ذخیره اصلی جهان شده است. روز سه شنبه سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری پس از آغاز سال جدید و حدود ۱.۵ درصد به ۱.۸۷ درصد رسید که بالاترین سطح در ۲ سال اخیر است. نرخ ۲ ساله که منعکس کننده انتظارات نرخ بهره کوتاه مدت است، برای اولین بار در دو سال گذشته به بالای ۱ درصد رسید. ین ژاپن با ۱۱۴.۴۳ به ازای هر دلار تغییر کرد که نسبت به سطح قبلی تقویت شد، در حالی که دلار استرالیا با ۰.۱۱ درصد افزایش در ۰.۷۱۹۰ دلار معامله شد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۱۰:۲۸ به وقت تهران، بیت کوین با افزایش ۰.۱۹ درصدی در ۴۱۷۱۶.۱۳ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۴۴ درصد در ۳۱۰۰.۵۱ قرار گرفت.



  • قیمت طلا کاهش یافت


روز سه‌شنبه قیمت طلا تحت تاثیر تقویت دلار و سود بالاتر خزانه‌داری آمریکا، کاهش یافت، سرمایه‌گذاران توجه خود را به جلسه سیاست‌گذاری هفته آینده فدرال رزرو برای دریافت سیگنال‌های بیشتر در مورد جدول زمانی افزایش نرخ معطوف کردند. هر اونس طلا تا ساعت۲۰:۳۰ بعد از ظهر دیروز با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۱۴.۳۴ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۸۱۳.۵۰ دلار رسید. اگر فدرال رزرو هفته آینده نرخ بهره را افزایش دهد، طلا می تواند زیر ۱۸۰۰ دلار فروخته شود. استراتژیست ارشد بازار گفت: اما، این قیمت به طور موقت پایین خواهد بود زیرا بازار می‌داند که فدرال رزرو در وضعیت بدی قرار دارد، اگر نرخ بهره را قبل از مارس افزایش دهد. پس از اولین افزایش نرخ، قیمت طلا می تواند در محدوده ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۰ دلار معامله شود. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به اوج خود در دو سال گذشته رسید، در حالی که دلار به بالاترین حد خود در شش روز گذشته رسید و طلا را برای خریداران خارجی گران کرد. هر اونس نقره با ۲ درصد افزایش به ۲۳.۴۵ دلار رسید، پلاتین با ۱.۴ درصد افزایش به ۹۸۵.۲۱ دلار و پالادیوم با ۱.۸ درصد افزایش به ۱۹۰۹.۳۸ دلار رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر